Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Ny bil – gammalt namn

+
Läs senare
/
  • Santa Fe går att få med sju sittplatser, men bilen vi kör har bara plats för fem.
  • Nya Hyundai Santa Fe har blivit lite större och fått en helt ny look. Den har inte en enda linje gemensamt med sina mindre syskon, som har formats i Europa. Den här bilen ska nog främst imponera på amerikanska köpare.
  • Nya Hyundai Santa Fe har blivit lite större och fått en helt ny look. Den har inte en enda linje gemensamt med sina mindre syskon, som har formats i Europa. Den här bilen ska nog främst imponera på amerikanska köpare.
  • Santa Fe går att få med sju sittplatser, men bilen vi kör har bara plats för fem.
  • Bagageutrymmet har växt med närmare 60 liter. Ryggstödet går att fälla i tre sektioner. Väljer man bilen med sju säten är de två extrastolarna längst bak nedfällbara i golvet. Men då försvinner lastutrymme motsvarande 48 liter.
  • Alla som haft en kombibil har väl någon gång plockat bort insynsskyddet för att få in mera bagage och sen stått där och funderat över var man ska göra av det. Hyundai Santa Fe har en passande lucka i golvet.
  • 2,2-litersdieseln är densamma som tidigare men samspelet med resten av drivlinan känns betydligt tajtare. I motorhuvens bakkant sitter två fjäderpaket som lyfter hela huven vid en kollision med fotgängare, för att lindra islaget.
  • Snygg, välstädad och funktionell förarplats, bra stolar och mindre plastkänsla än hos föregångaren. Styrningen går att ställa in i tre olika nivåer - komfort, normal och sport – men är inte riktigt bra i något läge.
  • Smart. Dörrbladen täcker dörrtrösklarna som alltså hålls rena och inte smutsar ner byxbenen.
  • 19-tumshjul på en suv känns malplacerat. Men det finns lämpligare och dessutom billigare alternativ.
  • Ibland får man som Santa Fe-förare en känsla av att någon stirrar på en.
  • Audi Q5 Quattro 2,0 TDI S-Tronic.
  • Citroën C-Crosser HDi.
  • Volvo XC60 D5 AWD.

Egentligen skulle den ha döpts till ix45, men det tio år gamla namnet var så inarbetat att beslutsfattarna fick kalla fötter. Så den nya bilen heter precis som den gamla: Hyundai Santa Fe.

Koreanska Hyundai har successivt döpt om hela sin vagnpark för att markera att ingenting är som förut. Atos, Accent, Elantra, Tucson och Sonata checkades ut och in kom i10, i20, i30 och i40. När det sedan kom en fyrhjulsdriven crossover baserad på i30 så fick den heta ix35.

Enligt den logiken borde nya Santa Fe ha döpts till ix45. Åtminstone i Europa. I USA, som är Hyundais största exportmarknad, bär alla Hyundais modeller fortfarande sina gamla namn.

Trots att den såg lite gammalmodig ut redan när den debuterade 2001 blev Hyundai Santa Fe en storsäljare, inte minst i Sverige. Kanske främst för att den var så mycket billigare än andra fyrhjulsdrivna bilar men också för att den visade sig vara kompetent och tämligen bekymmersfri.

Generation två av Santa Fe, som kom 2006, var betydligt större och dyrare och när det nu är dags för generation tre har bilen växt ytterligare någon centimeter på längden – och blivit ännu dyrare. Men den är fem centimeter lägre än tidigare och har även fått snålare markfrigång. Den har därmed blivit stabilare på vägen, men mindre duktig utanför.

Att priset hoppat upp ett rejält hack förklaras delvis av att bilen fått en mer generös standardutrustning.

Nu anar man dessutom en viss premiumkänsla bakom ratten. Bättre material och bättre passform. Framför allt sitter man mycket bättre. Baksätet är skjutbart i längdled och det går även att vinkla ryggstödet.

Precis som tidigare går det att få en sjusitsig version där de två bakre stolarna fälls ner i golvet när de inte behövs.

Till Sverige kommer inledningsvis bara ett motoralternativ – 2,2-litersdieseln på 197 hästkrafter som vi känner igen från dagens modell. Samspelet mellan den och den övriga drivlinan har förfinats och nya Santa Fe upplevs överlag som både komfortablare och mer komplett än den utgående modellen. Men styrningen känns aningen livlös och det förändras inte av att servon går att ställa in i tre olika lägen - normal, komfort och sport.

Sju krockkuddar är standard, liksom den unika lösningen för att skydda fotgängare vid en eventuell påkörning: Då frigörs ett fjäderpaket som blixtsnabbt lyfter upp motorhuven i bakkant för att ge ett mjukare islag. Bilen är ännu inte krocktestad hos Euro NCAP, men fem stjärnor är det självklara målet.

Rolf Gildenlow/TT Spektra

rolf.gildenlow@ttspektra.se

Annons
Annons
Annons