Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Läs på innan du bygger om

+
Läs senare
/
  • Vill du köra runt i en De Lorean som ser ut som den i Tillbaka till framtiden-filmerna? Då är det bäst att du kollar med SFRO innan du sätter igång och bygger. Det är inte säkert att ändringarna är tillåtna.
Foto: Johan Nilsson/Scanpix
  • Sverige är ett av få länder i världen där det är tillåtet att bygga sin egen bil från grunden. Men det är många regler att hålla reda på.
Foto: Janerik Henriksson/Scanpix
  • I Sverige görs skillnad mellan ombyggt och ändrat fordon. Regelverket för dem skiljer sig kraftigt.
Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

Tv-program och biofilmer har väckt nytt liv i bilmeckarna. Att bygga om bilar är inte längre bara för den som gillar gamla amerikanare. Men det gäller att ha koll på regelverket innan man sätter igång.

För den som vill bygga en helt egen bil väntar ett digert arbete, men Sverige är faktiskt ett av få länder i världen som tillåter att man gör just det. Gör man det rätt och följer de regler och kontrollsystem som finns så kan man faktiskt bygga sitt eget fordon ända från grunden.

Den som går i sådana tankar gör klokt i att börja med att skaffa sig den ideella organisationen Sveriges fordonbyggares riksorganisations (SFRO) nya bygghandbok. Det är en 250 sidor tjock, mycket detaljerad manual över hur man ska - och inte ska - göra.

Ombyggt eller ändrat

I Sverige görs skillnad mellan ombyggt och ändrat fordon. Regelverket för dem skiljer sig kraftigt. Ombyggda fordon kontrolleras av SFRO. Sedan kontrollerar Bilprovningen främst att SFRO:s dokumentation stämmer med hur bilen faktiskt ser ut.

Ändrat fordon kontrolleras bara av Bilprovningen.

- Det vanligaste misstaget folk gör är att underskatta vad som behövs för att fordonet ska räknas som ombyggt. Det räcker inte att byta hjul, fjädring och trimma motorn, säger Peter Ekman på Bilprovningen.

- Man måste ändra betydligt fler saker, exempelvis byta motor, växellåda, bakaxeln och hela bromssystemet. Är det mindre än så är fordonet bara ändrat i våra ögon.

För ett ändrat fordon är reglerna inte speciellt generösa. Bilen ska klara precis samma krav som ställs på originalet. Man får till exempel ändra fjädringen, men bara så länge man håller sig till samma sort. Om det är hydraulisk fjädring på originalbilen får man byta till annan hydraulisk fjädring, men inte till luft- eller spiralfjädring.

Spoilerpaket får man sätta på, men inte vilka som helst. Det får inte finnas några skarpa kanter. Vinge som sticker upp från bakluckan är i princip förbjuden. Likaså är det förbjudet med färgat neonljus som lyser under bilen.

- Vi har ärligt talat sällan problem med vare sig ombyggda eller ändrade fordon på Bilprovningen. De flesta har ändå bra koll på reglerna, och de som vill bryta dem anpassar sitt fordon för att klara besiktningen, säger Ekman.

- De plockar bort de saker som är olagliga innan de kommer till oss, och bygger på dem igen sedan. De bilar som byggs för att användas vid illegal streetracing ser vi nog inte ens röken av.

Thomas Arnroth/TT Spektra

thomas.arnroth@ttspektra.se

Fakta

Fordon som inte behöver besiktigas

Fordon från 1950 eller tidigare behöver inte besiktigas alls. I teorin kan man därför bygga om fordonet hur man vill och köra med det. Däremot kan polisen kräva att fordonet körs till Bilprovningen för besiktning, och väl där gäller de vanliga reglerna: motorkraften får vara högst 20 procent mer och vridmomentet 10 procent mer än originalet.

Men en allvarligare aspekt är kanske vad som händer om en olycka sker. Krockar man eller skadar någon med en kraftigt ombyggd veteranbil så gäller det att ombyggnaden inte gjort bilen sämre än originalet. Om bilen är kraftigt ombyggd och inte besiktigad kan försäkringsbolaget hävda att det inte är samma fordon som det försäkrade.

Från SFRO:s sida rekommenderar man därför att även ägare till dessa fordon faktisk registreringsbesiktigar bilarna.

Vartannat år till Bilprovningen

Fordon från 1969 eller tidigare behöver bara besiktigas vartannat år. På de här bilarna kan man göra mer förändringar än på nyare bilar helt enkelt för att det nästan inte fanns några miljö- eller säkerhetsregler som bilarna behövde uppfylla före 1969.

Man kan göra nästan vad som helst som inte försämrar bilens egenskaper, men tumregeln är att man får höja motorns kraft med 20 procent och vridmomentet med 10 procent.

Gör man så kraftiga förändringar att fordonet räknas som ombyggt måste man dock vända sig till SFRO för kontroll och besiktning.

Bilar av årsmodell 1970 och senare måste uppfylla de krav som gällde tillverkningsåret. Från 1970 och framåt tillkom krav på avgasrening, buller, bromsar, bilbälten med mera.

Det här är SFRO

SFRO står för Sveriges fordonsbyggares riksorganisation. Det är ideell organisation med besiktningsmän som besiktigar ändrade, ombyggda och amatörbyggda bilar innan de visas för Bilprovningen.

Det är också SFRO som publicerar bilbyggarnas bibel SFRO:s nya bygghandbok.

Läs mer på nätet, SFRO.se.

Bildtext 1: Vill du köra runt i en De Lorean som ser ut som den i Tillbaka till framtiden-filmerna? Då är det bäst att du kollar med SFRO innan du sätter igång och bygger. Det är inte säkert att ändringarna är tillåtna.

Foto: Johan Nilsson/Scanpix

Bildtext 2-3: Sverige är ett av få länder i världen där det är tillåtet att bygga sin egen bil från grunden. Men det är många regler att hålla reda på.

Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

Bildtext 4-5: I Sverige görs skillnad mellan ombyggt och ändrat fordon. Regelverket för dem skiljer sig kraftigt.

Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

//bilder:3

Annons
Annons
Annons