weather_widget
Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Lådbil utan spikar

+
Läs senare
/

Kia Soul påminner om min allra första bil - lådbilen jag spikade ihop hemma i källaren av två sockerlådor och fyra barnvagnshjul. Men den duger för mer än en vända runt kvarteret - Soul bjuder både på sympatiska köregenskaper och viss storbilskänsla.

Egentligen borde alla smarta bilar vara fyrkantiga. Det är ju ingen tillfällighet att bussar och lastbilar ser ut som lådor - man får helt enkelt plats med mer, det är lättare att lasta och smidigare att ta sig i och ur.

När sydkoreanska Kia Soul kom 2008 var den långt i från först med det fyrkantiga modet. Honda Element, som såg ut som om den var byggd av legobitar, blev en hit i USA redan 2003. Men till det strömlinjeformade Europa kom den aldrig.

Underhållande

I höstas uppdaterades Kia Soul - den fick en sjätte växel, blev tystare och mera underhållande att köra. Så mungiporna åkte upp redan efter några kilometers färd från den svenska generalagentens huvudkontor i Upplands Väsby. Fast åtminstone ena mungipan åkte ner igen när jag insåg att bilen fått den nya EU-belysningen och att jag for fram i höstdiset med släckta baklyktor. Sverige har dispens från den knäppa regeln, Kia!

En bil som är byggd som en låda upplevs inte alls så liten som den egentligen är. Kia Soul bjuder sina passagerare på generös takhöjd, välkomnande insteg och ryggvänlig sittställning. Drygt fyra meter lång och nästan 170 centimeter hög - som en mindre korvkiosk.

Någon känsla av lyx infinner sig inte på förarplatsen, men det väl utestängda ljudet från motor och hjul ger ändå en viss storbilskänsla. Knappar och reglage sitter där de ska och stolarna orsakar inga som helst protester efter de första 15 milen i sträck.

Snålt bagageutrymme

Väl hemma är det min tur att skjutsa granngänget till morgongympan. De som hamnar i baksätet uttrycker en viss förvåning över det generösa benutrymmet. Men platsen för väskorna med gympakläderna visar sig vara desto snålare. Bilen tar i princip slut bakom det bakre ryggstödet.

EX-modellen, som vi kör, är hyggligt utrustad från start. Provbilen är dessutom försedd med ett komfortpaket som de flesta kunder väljer, trots att det kostar 20 000 kronor. Då ingår bland annat ratt med reglage för radiomanövrering, metalliclack, uppgraderat ljudsystem, mörktonade rutor, dimljus, parkeringssensorer, nyckelfritt låssystem med startknapp, klimatanläggning, LED-lampor fram och bak och infällbara sidospeglar.

Av någon märklig anledning måste man köpa det här paketet för att också få en ratt som är ställbar i både längd- och höjdled. För en i övrigt ovanligt genomtänkt bil verkar det ovanligt feltänkt.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons