Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Honda Civic en fröjd att köra

+
Läs senare
/
  • Ett kraftpaket som både är trevlig att se på och rolig att köra. Honda Civic är ett undantag i Golf-klassen.Foto: Tomas Hägg
  • Ett kraftpaket som både är trevlig att se på och rolig att köra. Honda Civic är ett undantag i Golf-klassen.Foto: Tomas Hägg
  • Testbilen har utrustningsnivån Sport med farthållare och dimljus och ligger några tusenlappar högre i pris än Comfort-versionen.
  • Honda Civic ska servas varje år där den stora servicen kostar cirka 3 800 kronor hos märkesverkstad. Den dyraste servicen infaller vid 12 000 mil då bland annat platinatändstiften ska bytas (cirka 7 400 kronor).
  • Det multifällbara baksätet ger större bagage.
  • Karaktäristiskt för Civic är glas längs hela bakpartiet och fronten, samt under den lilla bakvingen.
  • I Honda Civic måste man både vrida på tändningen med nyckel och sedan trycka på startknappen. Räcker det inte med nyckel?
  • Fascinerande och funktionell instrumentering där varvräknaren är i centrum, med hastighetsdisplayen integrerad rakt ovanför.
  • Fascinerande och funktionell instrumentering där varvräknaren är i centrum, med hastighetsdisplayen integrerad rakt ovanför.
  • Baksätet rymmer gott och väl två vuxna, men det fina är att sitsen kan fällas upp helt eller delvis.

Honda Civic sticker ut. En rymlig liten bil med flexibelt baksäte och suveräna vägegenskaper. Dessutom är den snygg att titta på.

Distinkt i aktionen, stadig på vägen, nästan som en liten racer i familjeförpackning. Jag tillåter mig en generalisering och påstår att nästan alla bilmodeller i Golf-klassen ser likadana ut. Honda Civic är ett undantag.

Det här lilla kraftpaketet på 140 hästkrafter, det vanligaste motoralternativet, är både trevlig att se på och en fröjd att köra. Att den sedan är utrustad med ett rejält bagage, flexibelt baksäte och smart placering av huvudinstrumenten gör den japanska konstruktionen bara bättre. Jag påstår inte att den är bullrig, men om den hade varit bättre isolerad mot vägljudet när jag kör fortare hade alla pusselbitar fallit på plats.

Jag sitter bra i de skålade stolarna, men sittdynan kunde varit längre, inställningsmöjligheterna är goda både för stol och för ratt. Förarmiljön är fascinerande, en stor varvräknare i centrum med färddatordisplayen som centrumnav. Färgsättningen framkallar en lätt 3D-känsla. Hastighetsmätaren är diskret integrerad ovanpå instrumentbrädan. Föraren har med andra ord nödvändig körinformation i blickfånget, vilket minimerar distraherande ögonrörelser i sidled.

Överblicken i Civic är bra runt om, sidospeglarna stora och glaset under bakluckans vinge öppnar bakåtsikten. I baksätet finns det gott om plats för både ben och axlar för två vuxna och en liten. Bra takhöjd dessutom. Jag undrar var Honda har hittat volymen. Säger detsamma om bagaget, som troligen slår de flesta konkurrenterna på fingrarna.

Det multifällbara baksätet ger inte bara ett större bagage, det finurliga är att sitsen enkelt går att resa upp mot ryggstödet, helt eller delvis. Banne mig om det inte går in en cykel?

Honda Civic är ingen storsäljare i Sverige, men tog ett volymmässigt kliv när modellen fick både ny kostym och insida 2006. Den fungerar mycket bra på testdagens varierade vägtyper. Men med sin fasta sportiga upphängning och fjädring kommer den allra bäst till sin rätt när det svänger. Den sexväxlade lådan är det inget fel på.

Honda Civic klarar Bilprovningens kvalitetskontroller bättre än medelbilen, det gäller både version 2001-2005 och den testade versionen som kom 2006, undantaget positionsljusen.

Honda Civic är utrustad med bland annat aktiva nackstöd fram och krockgardiner. Euro Ncap delade ut fyra stjärnor 2007 och fem stjärnor 2009. Serviceintervallerna är varje år eller 2 000 mil, så glöm inte att räkna in detta i ägarkostnaden hos denna, som det förefaller, driftsäkra bil.

Annons
Annons
Annons