Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Här laddas inför framtiden

+
Läs senare
/
  • Bob Hayden på San Franciscos miljödepartement laddar batterierna.  Foto: Carl Undéhn
  • En vanlig, framtida bild i San Francisco om Bob Hayden och hans kollegor på miljödepartementet får bestämma.Foto: Anna Helmerson/Scanpix

I San Francisco är framtiden aldrig långt borta. När biltillverkarna nu satsar allt mer på elbilar har San Francisco satt upp målet att bli världens ”elbils-huvudstad”.

USA har på senare år knappast setts som ett föredöme i kampen mot klimathotet. Men i San Francisco är miljötänkande en utbredd livsstil. Gatorna kantas av hybridbilar och restauranger som skyltar med lokalproducerad, ekologisk mat. Även stadens styre satsar stort på långsiktigt tänkande och ekologisk hållbarhet. Sedan länge har staden en tydlig policy vad gäller bilåkande.

– Det första är att få ut folk ur deras bilar och se till att de reser kollektivt eller använder sina fötter. Det andra är att de bilar som används ska vara de renaste som finns, säger Bob Hayden på stadens miljödepartement.

För honom och hans kolleger står det klart vilka bilar det är: plug-in bilar, moderna elbilar som helt eller delvis drivs av ström och laddas enkelt med en sladd.

– Alla biltillverkare, även innan den ekonomiska krisen tog sin början, har insett att de måste satsa på elbilar. De flesta tillverkare har plug-in bilar, de första väntas komma ut på marknaden under året, andra dröjer två–tre år.

Med San Franciscos borgmästare Gavin Newsom som initiativtagare har flera städer i området redan börjat förbereda sig på elbilarnas ankomst. Genom att skapa en infrastruktur ska det bli enkelt för konsumenterna att köpa och äga en elbil.

Tanken är att du ska kunna bo i San Francisco, köra till jobbet i San José och veta att du kan ladda din bil även där om det behövs.

– I och med det blir hela området en magnet för biltillverkarna att skicka sina elbilar till när de kommer ut på marknaden. Vi vill ha en stor andel av de elbilar som tillverkas här i San Francisco, säger Bob Hayden.

Förutom att bygga infrastruktur är mycket av arbetet rent byråkratiskt. Genom att underlätta regler och föreskrifter ska det bli enklare för privatpersoner att installera laddningsstationer hemma.

– Att kunna ladda bilen hemma är det första och viktigaste steget. Efter det går vi vidare till offentliga parkeringar och parkeringshus.

På längre sikt tror han också att företag kommer att erbjuda sina kunder gratis laddning av sina bilar i hopp om att få bra PR.

Redan nu finns tre laddningsstationer framför stadshuset i San Francisco för att väcka intresse och visa invånarna hur det fungerar. Stationerna används av stadens bilar och ett bildelningsföretag. Bilarna är ombyggda hybrider som med ett extra batteri kan köra över sex mil på en laddning innan bensinmotorn sätter in.

Att elbilar är framtiden råder det enligt Bob Hayden ingen som helst tvekan om. Att världen är på väg in i en allt djupare ekonomisk kris ser han inte heller som något problem. Med typisk amerikansk optimism betraktar han det i stället som en möjlighet.

– President Obama har tydligt pekat på San Franciscos miljöprojekt i flera av sina tal. När pengarna från hans stimulanspaket väl börjar komma kan det faktiskt vara så att vi får mer pengar till den här typen av projekt.

Annons
Annons
Annons