Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Framtidens bensinstation

+
Läs senare
/
  • En hel del har hänt på mackfronten de senaste decennierna, och mer ska det bli. Foto: Hasse Holmberg/Scanpix
  • Så värst spejsade har nog inte bensinmackarna hunnit bli om 20 år, för även om det kommer nya drivmedel lär de gamla hänga kvar ett tag till. Foto: Pontus Lundahl/Scanpix
  • Laddstolpar kommer det definitivt att finnas på alla mackar om 20 år, menar Ulf Svahn, vd för SPBI.Foto: Björn Larsson Rosvall/Scanpix
  • En hel del har hänt på mackfronten de senaste decennierna, och mer ska det bli. Foto: Hasse Holmberg/Scanpix
  • Dieseln hänger kvar ett tag till, men biodieseln FAME spås minska.Foto: Pontus Lundahl/Scanpix
  • Etanolen är på uppgång, enligt Ulf Svahn. Foto: Yvonne Åsell/Svd/Scanpix
  • Ulf Svahn, vd för Svenska petroleum- och biodrivmedelinstitutet.Foto: SPBI

Kommer vi i framtiden ljudlöst flyga in på macken och tanka helt nya typer av drivmedel? Kanske det, men inte i första taget. År 2033 kör vi fortfarande omkring på vägarna, även om en tredjedel av alla bensinstationer har lagts ned.

I dag använder vi oss av tre olika slags drivmedel. Vätskebaserade, gasformiga och elektriska. Till de förstnämnda hör bensin och diesel, som fortfarande dominerar stort, men måste bort på sikt. Regeringen har som mål att den svenska fordonsflottan ska vara fossiloberoende 2030. Så hur kommer utvecklingen att se ut framöver?

– Bensin och diesel fortsätter att vara viktigast ett tag till, medan etanol och syntetisk diesel ökar och biodiesel minskar något, tror Ulf Svahn, vd för Svenska petroleum- och biodrivmedelinstitutet.

Ulf Svahn bedömer utvecklingen ur ett 20-årsperspektiv, så lång tid tar det nämligen ungefär för den svenska vagnparken att bytas ut. Han menar att biodrivmedlen kommer att öka under perioden. Fordonsgasen finns kvar tror han, men är dels dyr att ta fram och kräver dels en ny infrastruktur för att kunna slå igenom. Metanolen är en klar bubblare trots problem som att den är korrosiv och giftig.

– När det gäller bensin och diesel kan det mycket väl komma nya former av hela eller delar av produkterna. Hydrerade vegetabiliska oljor kom ju snabbt, liksom talloljedieseln.

Ulf Svahn tycker att bilden av framtiden är ganska tydlig, såvida inte ett tekniskt genombrott skulle medföra en fundamental förändring av drivmedelsutbudet. Elbilen kommer tveklöst att spela en roll i den långsiktiga lösningen. Hur mycket elhybriden kan dra ned förbrukningen av fossila bränslen är osäkert, men minska kommer den att göra.

– Om 20 år är bilarna ännu mer bränslesnåla och behöver inte tankas lika ofta.

Bensinstationernas försäljningsvolymer har minskat med 20–25 procent på senare år, och på grund av bland annat högre krav på miljö och funktionalitet är de dyrare att bygga och underhålla. Därför försvinner tusen av dagens cirka tretusen mackar, spår Ulf Svahn och avslutar:

– Framtidens bensinstation kommer att rymma flera olika slags bränslen och med all säkerhet kan elbilen laddas där. Genom tiderna har mackarna satsat på bilgrejer, färdigmat, uthyrning och detaljhandelsvaror och kommer även framöver att syssla med många olika varor och tjänster. Bensin blir en liten inkomstkälla.

Robert Lagerström/TT Spektra

Annons
Annons
Annons