Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Folkhemsbilen med guldkant

+
Läs senare
/
  • En tidig variant av Saab 95. Sju personer fick plats i kombin som tillverkades fram till 1978.
Foto: Saab Automobile AB
  • Ursaaben från 1946 var formad som en flyplansvinge och ritad av Sixten Sason.
Foto: Saab Automobile AB
  • Saab 95 (1959) var en kombivariant av 93:an. Statsminister Olof Palme ägde ett klarblått exemplar av familjebilen.
Foto: Saab Automobile AB
  • De första skisserna av Saab 99 dateras till 1961. Designern Sixten Sason hade en futuristisk vision. 1968 släptes 99:an.
Foto: Saab Automobile AB
  • Saab 900 combi coupé var designern Björn Envalls skapelse. Den kallades skämtsamt för
  • Med Saab 9000 (1984) började problemen för Saab. Bilen tillverkades i samarbete med Lancia och Fiat, och kostnaderna skenade. Saab ville inte längre vara ett nischmärke utan i stället konkurrera med de stora företagen.
Foto: Saab Automobile AB
  • Saab CUV 9-4X från 2010. Kinesiska ägare ska föra Saab in i framtiden. Men kommer märket att lyckas behålla sitt särpräglade formspråk?
Foto: Saab Automobile AB

Som en damsko med pilotkänsla. Saabs formspråk har alltid varit eget. Nu väntar nya utmaningar med nya ägare. Vi ser tillbaka på ett bilmärke som kombinerat folkhem och mystik.

När förre chefsdesignern Björn Envall mötte Saabdesignens pappa Sixten Sason på 1960-talet, avslöjade Sason en hemlighet.

– Bilen ska liknas vid en damsko. Liten utvändigt och stor invändigt.

Saabs egensinniga form har inte alltid varit säljande, men den har lockat en trogen beundrarskara. Här hemma blev bilen tidigt en del av det svenska välfärdsbygget. Utanför landets gränser har märkets mystik jämförts med Apples och Harley-Davidsons.

Rallystjärna

Den flygplansvingeformade Ursaaben var Sixten Sasons första verk. Den följdes upp av den mer bulliga 96:an, en bil som 1960-talets stora rallystjärna Erik "Carlsson på taket" rattade. Carlssons popularitet och framgångar hjälpte märket att nå in i folkhemmets hjärta.

– Folk ville ha samma bil och navkapslar som sin idol. Och när Carlsson vann RAC-rallyt i England blev bilen även populär i Storbritannien, säger Peter Bäckström, chef för Saabmuseet i Trollhättan.

Kultbil

Med en aura från det svenska flygvapnet och i dammet från efterkrigstidens rallybanor utvecklades Saab till ett sportigt familjealternativ till Volvon.

– Saab blev tidigt en kultbil för att man inte sneglade för mycket på USA utan tog fram egna smarta lösningar, säger Lasse Brunnström, docent och forskare i designhistoria.

När Sverige tog klivet in i 1970-talet hade Björn Envall tagit över som chefsdesigner och skissade vidare på Saab 99. Resultatet blev Saab 900 - som såldes i cirka 900 000 exemplar, företagets största försäljningssuccé någonsin.

– Saab 900 var rundare och mjukare i formerna. Det är den snyggaste bil som har gjorts. Den ska Björn ha mycket credit för, säger förre Saabdesignern Bernt Åke Karlsson.

Siktade för högt

I 900-bilarna skulle föraren känna sig som en flygplanspilot. Saab introducerade black panel, instrumentbrädan släcktes ned och bara hastighetsmätaren med de stora karaktäristiska siffrorna lyste svagt i mörkret längs 1980-talets landsvägar.

Saab-kännare hävdar att märket tappade sin identitet efter 900-modellen. Att ägarna siktade för högt. Med nya kinesiska ägare väntar nya utmaningar och en ny marknad. Följer Sixten Sasons klassiska Saabformer med på ytterligare en resa, nu till det nya folkhemmet långt bort i öster?

Annons
Annons
Annons