Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Country Tourer får stanna på vägen

+
Läs senare
/
  • Bildtext 2: Det tog lång tid innan Opel gav sig in i
  • Bildtext 5: Det tog lång tid innan Opel gav sig in i
  • Bildtext 2: Det tog lång tid innan Opel gav sig in i
  • Bildtext 3: Det tog lång tid innan Opel gav sig in i
  • Bildtext 4: Det tog lång tid innan Opel gav sig in i
  • Bildtext 1: Det tog lång tid innan Opel gav sig in i
  • Bildtext 6: När du öppnar bakluckan tar den med sig hela belysningsarmaturen upp i luften och för att det inte ska bli kolsvart bakåt i mörker så döljer sig ett par extra lyktor på insidan. Otäcka hörn på luckan kan orsaka blodvite.Foto: Pontus Lundahl/TT
  • Bildtext 7: Trots att Insignia är en tämligen stor bil är benutrymmet i baksätet inte särskilt imponerande.Foto: Pontus Lundahl/TT
  • Bildtext 8: 2,0-litersdieseln är både dragvillig och snål på bränsle. Men den inspirerar inte till någon direkt sportig körning.Foto: Pontus Lundahl/TT
  • Bildtext 9: Förarplatsen i Opel Insignia påminner fortfarande om den i den svenska kusinen Saab 9-5. Fast mycket har förstås moderniserats sen introduktionen 2008.Foto: Pontus Lundahl/TT
  • Bildtext 10: Smart. GPS-bilden visas rakt framför föraren, mitt i hastighetsmätaren.Foto: Pontus Lundahl/TT
  • Bildtext 11: Att hantera modulen med navigation, radio och mobiltelefoni är inte helt enkelt och touch-kontakten till stolsvärmen tyder på att man låtit form gå före funktion.Foto: Pontus Lundahl/TT
  • Bildtext 12: Bakluckan kan öppnas både med ett tryck på startnyckeln eller med den här knappen i förardörren. Man kan även välja hur högt luckan ska öppnas. Det är ju inte kul om den slår i garagetaket.Foto: Pontus Lundahl/TT

Opel ligger lågt i sitt försök att utmana favoriten Volvo XC70. Bokstavligen. Insignia Country Tourer har så låg markfrigång att den inte lockar till terrängkörning. Men för den som håller sig på vägen är den ett högintressant alternativ.

Redan 1998 lanserade Volvo sin fyrhjulsdrivna Cross Country, som ett par år senare döptes om till XC70 och blev en storsäljare. Sedan dess har nästan alla biltillverkare med självaktning tagit efter konceptet, med blandat resultat. Opel har stretat emot länge, men nu är den här - Insignia Country Tourer.

Precis som förebilden har den extra plastsjok runt om, skyddsplåtar på undersidan, fyrhjulsdrivning och ligger högre från marken än vanliga Insignia. Men det sistnämnda är knappt mätbart. Sju millimeter fick jag det till.

Medan Volvo XC70 har 21 centimeter från marken upp till underredet är motsvarande avstånd hos Opel Insignia Country Tourer bara 12 centimeter. Haldex levererar fyrhjulsdrivningstekniken till både Volvo och Opel, men om bilen blir hängande på undersidans skyddsplåtar är det förstås ointressant hur många hjul som driver.

Trots allt är det nog bara några få procent av de som äger en sådan här skogsmullebil som lämnar komfortzonen och ger sig ut i terräng eller snödrivor. Och för den som håller sig på allmänna vägar men vill ha en lite robustare bil med stabiliserande fyrhjulsdrivning är Opel Insignia Country Tourer ett alternativ att titta närmare på.

Ett par vändor på säsongens sista isiga och moddiga vintervägar hann jag med, och bilen uppträdde precis som förväntat - tryggt och stabilt. Insignia känns genomgående gedigen och välbyggd och är nästan lika stor och rymlig som Volvo XC70, så det är lite knepigt att modellen inte väcker större intresse ens i standardutförandet.

Det enda jag verkligen stör mig på är den dåliga sikten snett bakåt, som dessutom förvärras av ett par ynkligt små ytterbackspeglar. Som om det inte vore nog så är bilen hopplös att backa med i mörker eftersom backlamporna är så små att de snabbt sätts igen av smuts och vägdamm.

Nytt för årets modell av Opel Insignia är styrplattan med touch-funktion mellan framstolarna. Från den kan man med tummen och pekfingret navigera på åttatumsskärmen på instrumentpanelen.

Två dieselalternativ

Till Sverige kommer Insignia Country Tourer enbart med en 2,0-liters dieselmotor. Men man kan få den i två utföranden med olika effektuttag - 163 respektive 195 hästkrafter. Det sistnämnda med hjälp av ett extra turboaggregat.

Förarplatsen påminner starkt om den i kusinen Saab 9-5, som det ju inte hann tillverkas så många exemplar av i Trollhättan - framför allt inte i kombiutförande. Så Saab-entusiasten skulle nog kunna känna sig rätt så hemma i GM-släktingen från Rüsselsheim.

Bilen jag provkörde är den med färre hästar, som trivs bra ihop med den manuella växellådan. Visst räckte effekten till den relativt tunga bilen, men den inbjuder inte till någon sportigare körning.

Annons
Annons
Annons