Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Citroën C5 Kombi – en glidarbil och laståsna

+
Läs senare
/
  • Citroëns konstruktion är gjord för glidaråkning snarare än mer aktiv körning.  Foto: Björn Olsson
  • Citroëns konstruktion är gjord för glidaråkning snarare än mer aktiv körning.  Foto: Björn Olsson
  • C5 har oftast en 2,0-liters bensinmotor på 136 hästkrafter, men finns även med V6:a och flera olika dieselalternativ.
  • De flesta komfortknapparna nås utan att släppa ratten. Inredningen känns rejäl på ett tungt sätt och är helt fri från busiga designidéer.
  • En laståsna. Med nedfällt baksäte rymmer C5 Kombi hela 1 650 liter.
  • Helst bara två. I baksätet sitter tre vuxna aningen trångt men två har det mycket bekvämt. Bordet är nära nog identiskt med Renault Lagunas lösning.

Laståsnan Citroën C5 Kombi flyter elegant fram på motorvägen. Komfort så det förslår även om det höga vindbruset förvånar.

Citroën C5 fungerar allra bäst tuffande på motorväg. Bilen gör inte heller bort sig över vägbulorna i stan eller på den lilla grusvägen, den förlåtande upphängningen/fjädringen med automatisk nivåreglering ger en generellt bekväm åkning. Men modellens konstruktion är gjord för glidaråkning snarare än mer aktiv körning. C5 ger närmast en svävande upplevelse än direktkontakt med underlaget. Synd bara att tillverkaren inte har gjort något åt väg- och vindbrus.

Testbilen har körts 11 700 mil och ger intryck av att klara många fler. 136-hästarsmotorn räcker till för acceptabel acceleration och säkra omkörningar, men om man vill köra snabbare i den 1,5 ton tunga bilen krävs mer. De flesta C5 har testbilens motor, men alternativen 3,0 V6 med 207 hästkrafter och 2,2 HDI finns också.

Jag kör med andra ord en komfortabel transportmaskin med rejält tilltagna utrymmen. Lastutrymmet är stort redan i standardutförande, men med nedfällt baksäte är det gigantiskt - 1 650 liter räcker nästan till halva bohaget.

Testbilen från 2003 är förnämligt utrustad och från den bekväma förarstolen når jag de flesta komfortknapparna utan att släppa ratten. Inredningen känns rejäl och är helt fri från busiga designidéer. Här har vi en kärra med stora tydliga instrument. Att båda framstolarna är justerbara åt alla håll och ratten åt två ger de bästa förutsättningarna för att hitta en bra körställning. Fransk elektronik har blivit mycket bättre; ändå åker den ena fönsterhissen upp och ner några gånger på eget initiativ.

I baksätet sitter tre vuxna aningen trångt men två har det bekvämt. Den lätta lutningen ger möjlighet till en skön sovställning och jag tror att man kan vakna utan värk i nacken. Det skulle vara ännu bättre om nackstödet gick att skjuta längre upp så att även långa passagerare fick njuta fullt ut.

C5 klarar sig hyfsat hos Bilprovningen förutom relativt många anmärkningar på bromsarna. Ett plus är modellens goda rostskydd. Du servar C5 var 3 000:e mil eller varje år och betalar drägliga 20 200 kronor i grundavgift hösten 2009. Dessutom ingår kamremsbytet vid 12 000 mil i den kostnaden, det är inte illa. Långmilare från 2003 finns från cirka 65 000 kronor. Hittar du ett bra exemplar får du mängder av komfort för tusenlapparna.

Annons
Annons
Annons