Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Bilen som vägrar tomgångskörning

+
Läs senare
/
  • Den utvändiga skillnaden på en vanlig S40 och en S40 Drive är främst hjulen och den täckta grillen. S40 Drive har också något lägre markfrigång för att minska luftströmmarna under bilen. Men modellen har trots nya grepp sex år på nacken och börjar kännas lite smågammal. Och trång. Foto: Rolf Gildenlöw
  • Vill man av någon anledning inte använda start-stopp så kopplar föraren ur systemet med Drive-knappen. Knappen Blis kopplar ur systemet som varnar för bilar  i döda vinkeln.
  • Andra fälgar som ger mindre luftmotstånd är standard, liksom lättrullande däck från Michelin.
  • Volvo bjuder alltid på en bra förarplats med bra sittkomfort och enkel och lättbegriplig instrumentering. Till och med radion är idiotenkel att ställa in.

Start- och stoppfunktion är knappast något nytt i bilvärlden. Men tillsammans med övriga modifieringar för att sänka bränsleförbrukningen ger den här tekniken nya Volvo S40 Drive imponerande låga koldioxidutsläpp.

0,39 liter milen betyder endast 104 gram koldioxid per kilometer. Fast Volvo är sent ute i miljöspåret och det belgiska modellprogrammet börjar kännas lätt föråldrat.

Miljövänligare bilar förväntas ju ge ny luft under vingarna för Volvo Personvagnar. Men Driveserien byggs huvudsakligen i Belgien och motorerna kommer från Frankrike, så bilarna räddar kanske inte så många svenska jobb. Men en tydligare miljöbilsstämpel är förstås viktig för hela Volvo.

Volvo belgiska bilar, C30, S40, V50 och C70, är baserade på Fords så kallade C1-plattform medan den bästsäljande dieselmotorn på 1,6 liter är utvecklad av Peugeot-Citroën (PSA). Volvos tekniker har dock filat ytterligare på aerodynamik, rullmotstånd, vikt och utväxling.

Nu erbjuds också ett start-stopp-system som pressar ner förbrukningen och därmed koldioxidutsläppen ett snäpp till. Men kostar det inte mer än det smakar?

Volvo är sent ut i miljöbilsspåret, å andra sidan tar nu teknikerna på Hisingen i för kung och fosterland. Redan utan start-stopp går det att köra S40 Drive på 0,45 liter milen. Då stannar koldioxidutsläppen på 119 gram per kilometer. Men med start-stopp sjunker förbrukningen till 0,39 liter och utsläppen till 104 gram. Under förutsättning att du kör enligt den europeiska körcykeln (NEDC), förstås. Och den domineras av körning i städer och i bilköer med många stopp.

Start-stopp fungerar nämligen så att motorn automatiskt stängs av när föraren vid ett rödljus eller annat stillastående läge lägger växelspaken i friläge och släpper upp kopplingen. Nästa gång föraren trycker ned kopplingen startar motorn automatiskt igen.

För att säkra startmomentet är bilen försedd med ett litet extrabatteri. Även standardbatteriet har uppgraderats för att kunna hantera upp till 175 000 start och stopp.

Systemet fungerar perfekt och sparar givetvis bränsle för den som kör i storstäder och i tät trafik, men för den som bor på landsbygden eller i mindre städer utan köer och trafikljus är det i princip värdelöst. Under mina körningar med S40 Drive kom jag aldrig under en snittförbrukning på 0,46 liter milen.

Priset för S40 Drive med start-stopp är 241 900 kronor. En likadan bil med likadan motor och likadan utrustning men utan start-stopp är 4 000 kronor billigare! Och eftersom du kanske tjänar en 50-öring per mil på den här tekniken så blir det mycket åkande innan merkostnaden är betald. Ha också i åtanke att Drive-modellen bara får dra 800 kilo vilket är 500 kilo mindre än vanliga S40 1,6D.

Värt att notera är dessutom att både Audi och BMW har modeller i samma storleksklass, som klarar den svenska miljöbilsgränsen och som faktiskt är billigare i inköp än svensken. Förlåt, belgaren.

Annons
Annons
Annons