Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Bildesign för alla sinnen

+
Läs senare
/
  • ljudlabbet. Johan Stenson, chef för Volvo Personvagnars NVH-centrum, är på plats i företagets ljudlaboratorium, en så kallad
  • Artificiella öron. Eva Lahti, egenskapsansvarig för kaross och chassi vid NVH-centrum, håller i ett huvud med inbyggda mikrofoner. Deras uppgift är att registrera hur olika saker låter, till exempel en bildörr som stängs.
  • Knappar och reglage. När man trycker på en knapp ska man få både ett kvittensljud och en kvittenskänsla. Man ska inte behöva titta i displayen för att få veta om någonting är på, utan höra och känna att det går igång genom knapptryckningen.

Fyra hjul, en ratt och en motor? Glöm det.

Bilbranschen handlar snarare om att sälja känslor än förnuftiga fordon.

Alla ljud i bilen är designade. Inte bara klicket vid knapptryckningar utan allt ifrån motorns brummande till fönsterhissens surrande och knäppet när handskfacket går igen.

– Om bildörren låter betryggande, som när en kassaskåpsdörr slår igen, är man mer benägen att sätta både sig själv och barnen i bilen, säger Johan Stenson.

Han är chef för Volvo Personvagnars Noise, Vibration and Harshness-centrum, NVH, där cirka 60 personer sysslar med att skapa rätt ljudmiljö i bilarna. De kravsätter, beräknar, lyssnar och bedömer så att rätt slags ljud hörs i rätt nivå.

Tre olika ljud

Sådant har nästan blivit en vetenskap bland dagens biltillverkare där det talas om kvittensljud och känslan i reglagen. Om knappars tydlighet och slaglängd. Om att spakar ska kännas gedigna, ha distinkta lägen och inte glappa.

På Volvo och NVH delar man in ljud i tre olika kategorier. Sådana som irriterar, informerar eller imponerar.

– Ljud som irriterar kan vara gnissel och skrammel och ska helst inte finnas alls. Ett som informerar är till exempel när man hör centrallåset aktiveras och imponerande är när dörren låter respektingivande, berättar Eva Lahti, egenskapsansvarig för kaross och chassi vid NVH-centrum.

Personlig stil

Något som också kan inge respekt är motorljudet. Det är imageförhöjande, ska höras vid pådrag och bör matcha prestandan. En jättesnabb bil kan inte låta klent och det vore konstigt om en småbil skulle morra som ett sportåk.

På marknaden finns olika system att köpa för att förstärka vissa ljud från motorn. Samtidigt har vissa biltillverkare börjat med att på artificiell väg manipulera kraftkällans sång.

Därtill arbetas det med doft. Det duger nämligen inte alltid med lukten som avsöndras av de material som finns i kupén. Bland andra Citroën har ett doftsystem integrerat i klimatanläggningen som gör att ägaren kan skapa en personlig stil.

Dagens biltillverkare bygger inte bara fordon utan skapar hi tech-produkter som lockar till sig köpare genom rätt slags ljud och rätt doft. Teknikaliteter som liksom den visuella formgivningen förstärker bilens karaktär och stöttar märkets image.

Annons
Annons
Annons