Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dödsförakt stal showen vid årets Springmeet på Optands flygfält i Östersund

Gamla amerikanare stod på rad, liksom veteranklassade folkvagnar och Volvobilar. Men det var ”dödsryttare” som ägde motormarknaden på Optands flygfält.

Annons

– Det var jättecoolt, sa 10-årige Victor Vallsten från Torvalla sedan han tillsammans med mamma Lisbeth Thorhuus i lördags tittat på ”Sixten Janssons motorcirkus”.

Victor Vallsten var djupt imponerad av ”the troubled three” som körde runt väggarna.

I en jättelik trätunna med åskådarläktare och tälttak såg de när tre reklambyrålika män i yngre medelåldern dödsföraktande körde runt väggarna.

Läs också: En del slagsmål och en del fylla under cruisingen i Östersund

Det dånade, skakade, luktade avgaser och utlöste bakåtryggarreflexer när motorcykelhjulen svepte förbi i ansiktshöjd, nästan. För en kraftig stålvajer runt om hindrade total närkontakt.

Det är Robin Jansson från Västerås som leder ”Sixten Janssons Motorcirkus”. Och han har själv byggt jättetunnan där han och de andra två kör.

Var köper man då en sådan uppvisningsanläggning i gediget trä? Svar: ingenstans.

– Jag byggde den efter eget huvud. Det finns inga ritningar på sånt här, sa Robin Jansson från Västerås som har ”Sixten Jansson” som sitt artistnamn.

I ett nummer körde Robin Jansson med utsträckta armar och piratflaggor.

Bygget pågick under 2013 och 2014.

Med i motorshowen är också Lars Brun från Västerås och Björn Andersson från Sala. De kör varsin Husqvarna, ”Svartqvarna”, från 1940-talet.

Björn Andersson visade att det gick utmärkt att köra runt och läsa en serietidning samtidigt.

Robin ”Sixten” Jansson kör en en Indian Scout, en 600-kubikare från 1923.

Är det farligt?

– Ja det kallas inte för dödsryttare utan anledning, sa Lars Brun.

Men det värsta som hänt hittills är blessyrer och fotfrakturer.

Lars Brun balanserade på sin ”Svartqvarna” där hjulen snurrade på rullar.

Vad är väl en motormarknad utan amerikanare?

På platta marken gled gungande 1950-talsbilar från USA in på Optands flygplats och ställdes av förarna i rader på gräset.

Folkvagnar i långa rader.

I andra långa led bredvid varandra stod gamla folkvagnar, mest bubblar, och veteranbilsklassade Volvobilar.

Ögonlock passar även Volvo Amazoner.

Med en barndom med Oplar värmdes mitt hjärta av en ljust duvblå Opel Rekord från 1956.

En 60 år gammal Opel Rekord, som hämtad från min barndom. 1956 års modell.

”Atlantic Blue” är namnet på den något mörkare mellanblå färg som klär den Chevrolet Impala med fenor från 1959 som ägs av Anders Olsson från Svenstavik.

Högerfenan på Anders Olsson Chevrolet Impala från 1959.

– Det är känslan. Det är en glidarbil, sa han sedan han parkerat sin ögonsten.

Jeanette Linde från Brunflo var i Stockholm men maken Per-Erik Linde och döttrarna Saga och Sofie, 9 respektive 6 år, kom i en tvåfärgad Buick Century Rivera från 1956.

Per-Erik Linde från Brunflo kom med döttrarna Sofie 6 år och 9-åriga Saga, och en Buick Century Rivera från 1955.

– Jag tycker den är snygg, sa Saga.

– Det är bra, var Sofies betyg på den mjuka bilfärden.

Det kom långt många fler motorcyklister till motormarknaden än tre som körde uppåt väggarna.

Årets Springmeet var den 19:e motormarknaden. Den anordnas av hotroadsklubben SHRA-Östersund och Jemtlands Veteranbilklubb.

Läs mer:

En del slagsmål och en del fylla under cruisingen i Östersund

Klassisk bil och mc-utställning återuppstår i de tidigare flyghangarerna på Frösö Park

Se bilderna från Springmeet 2015 och TV från kvällscruisingen då

Möt Annika - kvinnan bakom Springmeet

Annons
Annons