Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Bekymmersfri skogsmulle

+
Läs senare
/
  • Alldrive-versionen av nya Skoda Superb ska främst utmana Volvo XC70 och inte de egna skogsmullekusinerna inom VW-koncernen. Rymligare, bränslesnålare och betydligt billigare än Volvon.
  • Det finns hur många förankringsmöjligheter som helst i bagageutrymmet, som sväljer nästan 1,9 kubik.
  • Motorn känns igen från koncernsyskonen Audi, Seat och Volkswagen.
  • Limousinkomfort! Benutrymmet i baksätet är gigantiskt.
  • Stora hjul med lågprofildäck gagnar varken ljud- eller åkkomfort. Men lagen tillåter
  • Små smarta finesser har alltid kännetecknat Skoda. Paraplyets diskreta plats i vänster bakdörr är ett kul exempel.
  • Volvo XC70 D4 AWD Geartronic
  • Subaru Outback 2,0D Lineartronic
  • VW Passat Alltrack TDI 170 DSG

Om vi får tro Bilprovningens statistik från i fjol är det här Sveriges mest bekymmersfria bil – Skoda Superb. Nu har den fyrhjulsdrivna skogsmulleversionen Alldrive just kommit i en uppdaterad version.

Med Superb Alldrive utmanar Skoda svenskarnas favoritbil Volvo XC70. Den är snålare på bränsle än Volvon, har samma fyrhjulsdrivningssystem från Haldex, hypersnabb dubbelkopplingsväxellåda är standard, utrymmena är större – och priset lägre.

Det man som Alldrive-förare saknar mest från XC70 är utmärkta stolar, adaptiv farthållare och autostopp.

Vill man verkligen ge sig ut i eländig terräng eller kunna forcera snödrivor på oplogade vintervägar kommer man också att sakna den väl tilltagna markfrigången hos XC70. 21 centimeter luftrum under bilen mot Alldrives 16. Men jag bytte till däck med en högre profil, inom lagens råmärken, och fick upp Skodan ytterligare ett par centimeter.

Med däckbytet blev också åkkomforten bättre och ljudnivån inne i kupén lägre. Men chassit är fortfarande ganska stötigt och vägbullret lite för högt. Lättrullande miljödäck har en tendens att väsnas.

För lätt rullar de. Medelförbrukningen ligger på 0,61 liter milen. Något högre än fabrikens uppgift på 0,57 men klart imponerande för en så stor fyrhjulsdriven bil.

2,0-litersdieseln på 170 hästar känns igen från koncernsyskonen Audi, Seat och VW. Och det här är för närvarande det enda motoralternativet som erbjuds till Alldrive-modellen. Dessutom har man utrustat bilen redan från fabrik med nästan allt som finns på tillvalslistan. Bi-xenonstrålkastare med kurvfunktion, DSG-växellåda, elektriskt öppningsbar baklucka, två-zons klimatanläggning, navigation, avtagbar dragkrok, skinnklädsel och eluppvärmt baksäte. Bland annat.

Apropå namnet Alldrive – varför fick skogsmulleversionen av Octavia heta Scout och motsvarande Yeti döptes till Outdoor? Tre olika namn på samma koncept.

Skoda Superb är kanske inte världens mest underhållande bil att ratta men köregenskaperna är trygga och konsekventa och med fyrhjulsdrift känns den stabil och pålitlig även på vanskligt underlag. Och ska du skjutsa kompisar i baksätet möts du av jubel – ingen annan bil i den här klassen erbjuder ett så gigantiskt benutrymme. Det har limousinstatus. Och för att man ska känna sig riktigt privilegierad där bak finns det ett paraplyfack insmuget i vänstra bakdörren! Paraplyet ska chauffören förstås snabbt plocka fram och skydda sin passagerare med.

Den här generationen av Skoda Superb sjunger på sista versen (kanske därför som den enligt Bilprovningen är så bekymmersfri?) och när den helt nya upplagan kommer, byggd på VW:s MQB-plattform, får den förstås en del ny teknik som de finare kusinerna redan fått. Exempelvis rattvärme, backkamera, adaptiv farthållare och – ett högre pris.

Annons
Annons
Annons