Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Max borgerliga burgare

+
Läs senare
/

Röstar ni på S eller V blir ni av med era jobb. Det var det underliggande budskapet i ett brev som ägaren av hamburgerkedjan Max, Richard Bergfors, skickade ut till de anställda för ett tag sedan. Efter en optimistisk genomgång av företagets resultat avslutar Bergfors sitt månadsbrev med en varning: "En fullständig katastrof" väntar restaurangbranschen om S och V vinner valet eftersom de tänker höja restaurangmomsen och arbetsgivaravgiften för unga.

Orden kommer från vd:n för ett företag där ägarna plockade ut 100 miljoner i vinst 2012. Bergfors var en av dem. Mycket talar för att det är han själv som är den stora vinnaren på de reformer han vurmar för. Inte ungdomarna som svettas i stekoset. Jag har inget belägg för det, men jag antar att hans anställda inte tjänar storkovan. Det brukar man inte göra i hamburgerbranschen.

Att den sänkta arbetsgivaravgiften för unga gav mycket liten effekt, det vet vi. Det är dessutom tveksamt om sänkningen av restaurangmomsen verkligen gett de nya jobb som regeringen vill påskina. Konjunkturinstitutet har mätt hur mycket den totala lönesumman inom branschen har ökat. Men den ökningen kan lika gärna ha gått rakt ner i krogägarnas fickor. I vilken mån momssänkningen har skapat nya jobb, eller gjort att de redan anställda fått arbeta mer, framgår inte heller. Men om det är som regeringen säger, att momssänkningen har skapat 4 000 jobb, då vet vi i alla fall vad varje jobb har kostat: 1,3 miljoner kronor.

Den naturliga följdfrågan blir: kan pengarna användas till något bättre?

Bergfors brev gick som en löpeld genom sociala medier i går. En stark falang hotade med bojkott av svenska "hamborgare". Stefan Löfven (S) twittrade glatt om "Maxtaxa" och "Maximering av skatteintäkterna". Centerpartisten Per Åsling tyckte att Löfven var oseriös och borde "bemöta Max i sakfrågan".

S-debattören Marika Lindgren Åsbrink påminde om att den politik som skapar den här sortens reaktioner har ett namn: Den kallas klientpolitik och innebär att politiker erbjuder privilegier till en viss grupp (klienter) i utbyte mot deras politiska stöd. Om man sedan vill dra in privilegierna får man räkna med en utpressningssituation: "Tar ni bort det här röstar vi på de andra".

Normalt brukar det anses tveksamt bland borgerligt sinnade att störa marknadsmekanismerna genom att subventionera en enskild bransch. Men att stödja krogbranschen är tydligen okej, till och med för de fria marknadskrafternas främsta förkämpar, Centerpartiet.

Annons
Annons
Annons