Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Mångsidiga Johanna Grüssner övertygar som jazzsångerska

+
Läs senare
/

Här visar sig Johanna Grüssner från sin allra svängigaste sida med viss förkärlek för brasilianska rytmer så som de kommer till uttryck hos Antonio Carlos Jobim, anser LO Rindberg om nya skivan "Come Rain or Come Shine".

Hon är en välutbildad musiker/sångerska med magisterexamen i jazzsång från Berkeley och Manhattan School of Music och har åtta års erfarenhet av New Yorks jazzscener.

Numera är åländska Johanna Grüssner bosatt i Stockholm, där hon är mångsidigt musikaliskt verksam inte bara som sångerska, utan även som körledare och sångpedagog. Hennes repertoar sträcker sig från visa, pop och gospel till jazz.

Men det är förstås jazzen som ligger Johanna Grüssner närmast om hjärtat och har så gjort på två tidigare CD-inspelningar; ”No more Blues”, inspelad i New York, och ”Lazy Afternoon”, inspelad i New Orleans.

En rykande färsk CD, ”Come Rain or Come Shine”, är inspelad i Stockholm med en sextett svenska kompmusiker plus ett par gästsolister. Här visar sig Johanna Grüssner från sin allra svängigaste sida med viss förkärlek för brasilianska rytmer så som de kommer till uttryck hos Antonio Carlos Jobim.

Ulf Karlsson på sex- och tolvsträngad gitarr, Fredrik Jonsson på bas, Fredrik Gille, percussion och André Ferrari, trummor, ger Johanna det rätta latinamerikanska kompgunget.

Johanna Grüssner har även hämtat några säkra klassiker från the American Songbook. George Gershwins ”How long has this been going on?” framförs tillsammans med Ulf Johansson Werre och till densammes lätt tillbakalutade pianoackompanjemang.

Fats Wallers ”Honeysuckle Rose” svänger personligt precis som titellåten ”Come Rain or Come Shine”, med Klas Lindqvist på altsax. Av ”Caravan” gör Johanna Grüssner en egen mycket sensuell version med sparsmakat komp.

John Lennons – Paul McCartneys ”Norwegian wood” känns inte fel i det här sammanhanget och så avslutas detta förnämliga album med ett oändligt vackert stycke av tangomästaren Astor Piazzolla.

Johanna Grüssners tredje jazzskiva är en övertygande produktion rakt igenom. Nu väntar vi bara på att få höra henne live på jazzscenen med den här tilltalande repertoaren.

LO Rindberg 

Annons
Annons
Annons