Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Rean störst i butiken

+
Läs senare
/
  • Bokhandelns förhoppningar inför årets bokrea, som drar igång på tisdag, är försiktigt positiva.Foto: Hasse Holmberg/TT
  • Årets bokrea står för dörren och den är större i den fysiska bokhandeln än i nätbokhandeln.Foto: Ingvar Karmhed / SvD / TT
  • Efter Akademibokhandelns köp av konkurrerande kedjan Bokia finns det bara en reakatalog inför bokrean.Foto: Dan Hansson / SvD / TT
  • Titlarna är inte fler på årets bokrea, men bokhandeln tror att försäljningen kommer lägga sig på samma nivå som förra året.Foto: Jessica Gow/TT
  • Titlarna är inte fler på årets bokrea, men bokhandeln tror att försäljningen kommer lägga sig på samma nivå som förra året.Foto: Jessica Gow/TT

Den fysiska bokhandeln vädrar morgonluft inför årets bokrea. De senaste årens tillbakagång i bokförsäljningen vände försiktigt i höstas samtidigt som rean anpassats efter förutsättningarna.

I den fysiska bokhandeln inleds årets bokrea den 25 februari men på nätet pågår den redan för fullt. Numera är det på nätsajter som Adlibris och Bokus som kunderna kan göra förhandsbeställningar. Den fysiska bokhandelns medarbetare packar inte längre färdiga kassar för utlämning under reans första dag.

– Jag tror vissa Bokiabutiker gjorde det i fjol, men nu är det borta, det kostade mer än vad det smakade, folk hämtade inte ut sina kassar och så vidare, säger Fredrik Axegård, reaansvarig kategorichef på Akademibokhandeln.

Akademibokhandelns köp av konkurrentkedjan Bokia resulterar i år i bara en reakatalog, vilket dock inte innebär någon försämring för kunderna om man får tro Fredrik Axegård. Till årets rea har man köpt in cirka 1,2 miljoner böcker vilket är ungefär lika många som de båda kedjorna erbjöd i fjol.

– Nu gör vi på Akademibokhandelns sätt när det gäller urval, jag vill inte verka självgod med det är både bättre och bredare. Även om det blir färre titlar behöver det inte var sämre för kunderna. Rean blir inte bättre för att det är fler titlar om de inte är intressanta.

Såväl Fredrik Axegård som hans kollega, Isabel Rodrigo på Adlibris, tror att årets rea kommer att ligga på ungefär samma nivå som fjolårets. Medan Akademibokhandeln rear ungefär tusen titlar i år kan Adlibris, som inte behöver hålla böckerna i lager, ha fem gånger så många i sitt reautbud.

Samtidigt är det i den fysiska bokhandeln som rean är fortsatt störst. För Adlibris står den för knappt två procent av omsättningen medan den för den fysiska bokhandeln motsvarar mellan fyra och fem procent. Även om ingen tycks tolka höstens något höjda försäljningssiffor för den fysiska bokhandeln som det stora återtåget från bokköparnas sida ser Anna Möller Wrangel, vd på Bokhandlareföreningen, en ny stabilitet i förhållandet mellan den fysiska bokhandeln och den konkurrerande nätbokhandeln.

– Jag tror att återförsäljarna har hittat sina olika platser, jag tror att det är någon form av ny yra i branschen, men också att kunderna vill kliva in i bokhandeln och bli inspirerade.

Annons
Annons
Annons