Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jazziga skivor i tomtens säck – låt det svänga skönt under julledigheten

/

Låt det svänga skönt under julledigheten. LO Rindberg tipsar om fem skivor med stämningsrik och lyriskt finstämd jazz.

Annons

Mathias Algotsson har vi hört i olika konstellationer vid åtskilliga gästspel hos Jazz i Jemtland i Östersund. Han är flitigt verksam som både pianist, kompositör och arrangör och nu har han kommit ut med sitt femte skivalbum i eget namn.

Med en ny kvartett har han – med utmärkt teknik hemma i vardagsrummet – låtit spela in ett helt egenkomponerat låtmaterial med såväl stämningsrik ballad som flera skönt svängiga nummer.

Det är utmärkt ensemblespel i den trumlösa kvartetten och lysande solon av blåsarduon Klas Lindquist på altsax och Karl Olandersson på trumpet. Rutinerade Svante Söderqvist bjuder även på fint stråkspel och Mathias Algotsson själv är ju, som vi vet, en helt lysande pianist, nyanserad och tekniskt briljant.

Carin Lundin har i höst gjort come back med ett album - hennes femte i ordningen – som innehåller ett mycket personligt urval av standards och egna låtar. Det tillägnar hon stora idoler som Sarah Vaughan, Ella Fitzgerald, Anita O´Day och Billie Holiday bland andra. Men även om Carin Lundin låter sig inspireras av stora idoler behöver hon inte låna något av dem, för hon har sin egen sångpersonlighet. Det nya albumet gör henne full rättvisa som den fina jazzsångerska hon är. Mycket lyhört kompas hon av Mathias Algotsson på piano, Mattias Welin, bas, och Daniel Fredriksson, trummor. Lyriskt finstämd som vanligt är Johan Setterlind på trumpet. Han har också gjort arrangemangen, som även innefattar Dicken Hedrenius trombon.

Det blir en riktig rivstart med Harold Arlens klassiker Get Happy och därefter följer en fin mix av känsliga ballader och mer svängiga låtar i utsökta arrangemang med sparsmakat komp.

Joel Svensson heter en 25-årig jazzgitarrist och låtskrivare, som precis klar med sin musikutbildning, har låtit dokumentera sina färdigheter på skiva. Med en nordiskt sammansatt kvartett med danske pianisten Carl Winther, finske basisten Johnny Åman och svenske trummisen Bengt Stark låter sig Joel Svensson backas upp i fem egenhändigt skrivna låtar och tre jazzstandards av bästa märke.

Med en förebild som Doug Raney siktar Joel Svensson högt och imponerar också på sin debutskiva "Introducing" med sitt tekniskt drivna och inspirerade spel. Det finns stor spännvidd i låtmaterialet och standardlåtarna är valda med omsorg och mycket personligt tolkade; en kort-kort version av den ljuvligt fina "My one and only love", en desto längre och mycket svängig version av "The end of a love affair" och som avslutning en smeksamt vacker tolkning av Duke Pearsons Idle Moments.

Som helhet en övertygande debut av Joel Svensson.

Anna Louise Andersson är ett nytt namn bland svenska jazzsångerskor, som vi kommer att få lägga på minnet, när hon nu efter sex års sång- och musikutbildning i Los Angeles och New York, etablerar sig på hemmaplan.

Hon har framträtt med både eget band och som sångsolist i storband och nu skivdebuterar hon alltså med musik som hon både skrivit och arrangerat och som hon själv framför tillsammans med en skara utvalda jazzmusiker, däribland trumpetarna Peter Asplund och Karl Olandersson.

Anna Louise Andersson är en uttrycksfull, välprofilerad sångerska som framträder i de fyra egenhändigt producerade låtar som utgör ett smakprov på ett kommande fullängdsalbum.

Stockholm Jazz Orchestra har existerat i trettio långa år och har spelat över hela världen, på små jazzklubbar och stora festivaler. 14 fina album har givits ut och nu har det femtonde i ordningen kommit ut med den aktuellast tänkbara skivtiteln Today.

Det var trumpetaren Fredrik Norén som startade Stockholm Jazz Orchestra och som fortfarande leder den medan solisterna kommit och gått och ibland kommit tillbaka. Idag består orkestern av ett 20-tal av de mest framstående svenska jazzmusikerna, som också är kompositörer och arrangörer av låtmaterialet på skivan.

Med nio stycken originalkompositioner och arrangemang av bandmedlemmarna själva befäster Stockholm Jazz Orchestra sin ställning som landets främsta och mest profilstarka storband. Under gångna decennier har jazzstorheter som Bob Brookmeyer, Mel Lewis och Joe Levano inspirerat bandet, men nu verkar inspirationen flöda friskt från bandets egna medlemmar.

Till de förnämliga solisterna hör trumpetarna Gustavo Bergali och Magnus Broo, saxofonisterna Johan Hörlén, Fredrik Kronkvist och Fredrik Lindborg, pianisten Daniel Tilling och trombonisten Bertil Strandberg, som det svänger särskilt bra om i öppningsnumret Under the Surface.

Annons
Annons
Annons