Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

El Sistema på Ängsmogården, del 1: Blockflöjtsblås och "Babomba"

+
Läs senare
/
  • Ella Sillström Nässén, Emanuel Lövlie, Jonny Persson, Robin Nystedt och Jamal Alhili provar sina blåsinstrument.
  • Desirée Olsson och Mariann Nilsson ger introducerar eleverna till blås.
  • Eva Sparf och Alistair Cochrane är två av de sju lärare från Östersunds kulturskola som är involverade i El Sistema.

Det började med elva barn och en vision i Venezuela 1975. Nu möts barn och familjer över hela världen genom det sociala och musikaliska projektet.
I en artikelserie följer vi under året El Sistema på Ängsmogården i Torvalla.

– Hör ni någon skillnad i tonen? frågar Mariann Nilsson den nyblivna blåsklassen.

– Den där är mörkare, svarar en elev.

– Ja, den tonen är lite fylligare, säger den andra blåsläraren Désirée Olsson.

Det är det första mötet med El Sistema för andraklassarna på Ängsmogården i Torvalla. De små skotska flöjterna, tin whistles, har inte kommit ännu och blockflöjterna i plast får vikariera första veckan.

I rummet intill möter skolans förskoleklasser rytmik och ettorna har fått jobba med stråkinstrument.

– Vi kommer att byta till orkesterinstrument efter ett tag, det kan bli kornett och tvärflöjt efter jul, det är planen, säger Mariann Nilsson om blåsklassen.

El Sistema har sitt ursprung i Venezuela där José Antonio Abreu startade verksamheten 1975. Han ville använda musiken som ett socialt verktyg för att ge barn, särskilt fattiga och socialt utsatta, möjlighet att utvecklas. Det som började med elva barn i ett garage omfattar i dag 600 000 barn och flera hundra ungdomsorkestrar och körer i Venezuela.

El Sistema etablerades i Sverige av Gustavo Dudamel, Göteborgsoperans chefsdirigent mellan åren 2007 och 2012. Han är själv utbildad inom El Sistema i Venezuela och påbörjade arbetet i Göteborgsförorten Hammarkullen. I dag finns arbetssättet på 15 orter i Sverige. Nu blir Östersund den sextonde platsen i landet.

Det var när Alistair Cochrane, lärare på Östersunds kulturskola, hälsade på sin dotter Anna Cochrane som jobbar med El Sistema i Göteborg som han fick idén att ta med sig arbetssättet hem till Kulturskolan i Östersund.

– Jag såg hur de spelade med Göteborgs symfoniorkester där, berättar han.

En viktig del i El Sistema är att familjerna inkluderas i arbetet. På Ängsmoskolan kommer eleverna, deras familjer och musiklärarna att mötas varje tisdag efter skola och jobb över fika och musik. I Göteborg heter företeelsen Vänstay – ett svengelskt onsdag som inkluderar orden vän och stanna.

– Det vi hoppas på är att vi ska kunna utöka till fler skolor och starta ensembler, men det beror på om kommunen vill satsa. Kanske att vi kan göra det nästa år. Hela meningen med allt är att folk ska spela tillsammans, säger Alistair Cochrane.

Eleverna på Ängsmoskolan kommer att möta El Sistema två gånger i veckan, både på skoltid och fritidstid. Mycket ska hända på ett år, en målbild är att eleverna ska stå på scenen under Unescomötet i Östersund i september 2016. Inga-Lena Eriksson är en av de sju lärare på kulturskolan som är involverade i El Sistema.

– Vi har nått ett mål för nu sjunger de "Babomba" tillsammans här ute, säger hon innan hon ger sig av för en ny lektion på en annan skola.

Annons
Annons
Annons