Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konstens vecka inledd

/
  • Anna Erlandsson och Odd Larsson ställer ut på Härke Konstcentrum.
  • Helena Blomqvist visar sina drömlika fotoverk på Ahlbergshallen.
  • Eleverna på Åredalens Konstskola årskurs 2 vIsar sina verk på utställningen Arbetets konst. I mitten textilskulpturen

Hela länet kryllar av aktiviteter. I Östersund ställer Helena Blomqvist ut på Ahlbergshallen. Anna Erlandsson och Odd Larsson visar nya verk på Härke Konstcentrum. På Storsjöteatern visar elever från Åredalens Konstskola årskurs 2 en utställning som anknyter till arbetsplatskonst och återanvändning. I Jamtlis entré kan man se verk av Cecilia Edefalk.

Annons

Storsjöteatern

Ellen Hyttsten som är ordförande i Sveriges Konstföreningar Jämtland-Härjedalen invigde i lördags Konstens vecka och invigd blev även utställningen Arbetets Konst: Åter Använd. Det är sju elever vid Åredalens Konstskola som skapat människoliknande figurer av överblivna textilier.

För ett år sedan var jag på Samtidskonstdagarna i Umeå och hörde bland annat på Ariane Koek som arbetar med konst på schweiziska CERN, världens största partikelfysiklaboratorium där det finns en grupp konstnärer som arbetar interaktivt med forskare och tekniker. Det var fascinerande att se bilder på hur en klättrande mimartist stod utanför ett biblioteksfönster och gestikulerade, innanför satt en gravallvarlig forskare djupt försjunken i tankar.

En tekniker brast ut i gråt när han fick höra klassisk musik. Ofta framförs argumentet att konsten ska vara fri från nyttoaspekten, men det här visar att forskning och vetenskap kan mötas och berika varandra. Konst på arbetsplats är även ett tema för eleverna vid Åredalens Konstskola vilket de kombinerar med återvinning. Med överblivna textilier från Woolpower har de skapat mörka, mystiska figurer som kan påminna om Star Wars.

En mytologisk miljö har byggts upp med enkla medel. Som på CERN skulle man med fördel kunna släppa loss de här konsteleverna på en arbetsplats, på så sätt skapa en kreativ miljö och dessutom kanske bli av med överblivet material.

Ahlbergshallen

Helena Blomqvist bygger upp sina egna världar där det bekanta möter det främmande. I det här fallet har hon utgått från sin sons drömmar. Hon arbetar gärna med att bygga upp en fysisk miljö i sin ateljé som hon tar bilder av och fortsätter med photoshop. Det är ofta hus som hämtade ur Psycho eller någon annan amerikansk film, vilka tillsammans med det svart-vita bidrar till en osäkerhet kring tidsålder. Skräcködlorna bidrar till ett förfrämligande och en lekfull skräckstämning i pojkdrömmarnas milda variant med hemlighetsfull gemenskap.

Härke Konstcentrum

Odd Larsson har lekfullt behandlat ämnet hundars lek med pinnar i sina serigrafier, assemblage och verk i blandteknik. De är uppbyggda kring små ofta klykformade pinnar och präglas av rörelse. Som betraktare blir jag lite osäker vad som möter egentligen, allt från herbarium till schamanistisk praktik slår mig. Djurtemat har han gemensamt med den andra utställaren, Anna Erlandsson. Det är ovanligt måleriska och organiska verk för att vara av henne. Lite mer eftertänksamt och i moll. Hon berättar att hon först målat för att få upp ett flöde, sedan har hon tecknat små djurfigurer i detaljer och konturer som bildats i det målade.

Jamtli

Cecilia Edefalk hade verk utställda i Gåxsjö i somras och de har tydligen fått utgöra bas i den utställning som nu visas i Jamtlis entré, men den har även utökats och totalt visas nu nio målningar som alla bär prägel av hennes andeskådande. Edefalk anser sig kunna prata med de döda och fram träder änglar och andeväsen i ett känsligt måleri. Hon är en av landets just nu mest uppmärksammade konstnärer och eftersom hon arbetar långsamt är det en stor del av de senaste årens produktion som visas här nu.

Men Edefalk har nyligen övergått till måleri och det är därför ett väldigt aktuellt fotoverk som visas här nu, "Avtryck, itself". Motivet är en säng med en påtaglig försänkning i kuddarnas tyg, som avtryck efter ett huvud. Associationen till död är ganska självklar, med tanke på andeskådandet kanske det går att ses som att det fysiskt frånvarande är det närvarande.

Läs mer här: http://www.ltz.se/kultur/konst/de-arbetar-for-konsten

Annons
Annons
Annons