Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dansen lyser under länets scenhöst

Dansen. Det är den jag ser mest fram emot under scenhösten 2013.

Annons

Några av oss har redan hunnit med Carrasco Dance Companys mjölexplosiva "Bartolomeo" i september. Den 15 och 16 oktober kommer Cullbergbaletten med Jefta van Dinthers hyllade "Plateau effect" och den 6 november dansar Norrdans Glesbygdsliv in i Östersund. I den senare tolkas kompaniets hemstad Härnösand av den spanske koreografen Marcos Morau som tidigare tolkat bland annat Moskva och Köpenhamn. 

Hur ser då Härnösand ut? Curling är ett svar. Sporten, som tydligen är stor i Härnösand, har fått inspirera scenografi och kostym. Jag har ingen aning om hur stort curling är i Härnösand, mina associationer till staden är helt andra. Östersund + curling ger betydligt fler googleträffar än Härnösand + curling men är svaret på vad Östersund är curling? Platsers identiteter är så intressanta, de blir till i relation till så många olika människor, vilket inte minst den senaste veckans diskussion om Östersunds profil som Vinterstaden visar. Det ska bli kul att se hur Glesbygdsliv gör sig på scenen i sällskap med verk av en israelisk koreografduo. 

Härjedalens kulturcentrum har sedan starten i fjol stärkt scenutbudet i länet, så också i höst. Den 19 oktober gästspelar schweiziska "Ljudande danssteg" i Lillhärdal där artisten Ania Losinger spelar på xala – ett instrument där ljuden dansas fram med flamencoskor och två långa pinnar. Spelningen i Lillhärdal är den enda offentliga i Sverige som får sällskap av skolföreställningar i Östersund, Bräcke och Åre – det vill jag se. 

"Xala" ges i samarbete med Estrad Norrs projekt "Dans på små scener" som redan hunnit med en vända skolföreställningar av Ingrid Oltermans "Cykla bak å fram". Projektet har ökat mängden dans i länet markant, men det vore fint om de offentliga föreställningarna var fler – en viktig del i att synliggöra dansen som konstform. 

Att fjolårets urpremiär som skapades inom projektet, "Last land" i koreografi av Maria Nilsson Waller nyligen spelats i 14 föreställningar på Edinburgh Fringe Festival är verkligen något att vara stolt över. 

Längst bak i Östersunds teaterförenings program, på andra sidan årsskiftet skymtar ännu mer dans: "Les Ballets Trockadero de Monte Carlo" där manliga dansare gör de klassiska ballerinarollerna i en komisk föreställning. Sverigepremiären ges i Umeå – förhoppningsvis spiller mer av kulturhuvudstadsprogrammet över till länet under 2014.

Något annat jag ser fram emot just nu är nästa onsdags urpremiär av Isa Schöiers nyskrivna "Blåsa hit och blåsa dit" (se artikel intill) och kanske också "Pomos piano" samma kväll. Och så funderar jag på hur jag ska pussla ihop tillvaron så att jag kan se Samiska teaterns "SMS från Soppero / SMS:at Soppharis" som spelar i Dorotea och i Åre, Östersund, Funäsdalen och Strömsund i november.

Annons
Annons
Annons