Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Cirkeln sluts med blodig skräckroman

+
Läs senare
/
  • Mats Strandberg gjorde gedigen research medan han skrev skräckromanen

Från tonårshäxor med övernaturliga krafter till köttig skräck på en Finlandsfärja. Författaren Mats Strandberg har hittat hem.

Det händer något märkligt när människor går ombord på Finlandsfärjor. Många passagerare lämnar sina hämningar på kajen; resan blir målet och den jättelika farkosten en egen värld där vad som helst kan hända. Och det gör det minst sagt på Baltic Charisma, den bedagade färja som förvandlas till ett blodindränkt inferno i Mats Strandbergs första skräckroman som ges ut i september.

Under en flippad 40-årsfest på en Finlandsfärja slog det författaren att detta var den perfekta miljön för hans nästa projekt.

– Jag tänkte på "The Shining" när jag gick runt i korridorerna. Ingen kan komma härifrån och telefonerna funkar inte. De två förutsättningarna är drömmen för en skräckhistoria, säger han belåtet när vi träffas morgonen efter att han kommit hem från ännu en båtfärd.

Denna företog han sig dock inte i researchsyfte; Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren var inbjudna till en fantastikfestival på Åland. Intresset är fortsatt stort för deras bokserie om sex gymnasietjejer som upptäcker att de är häxor. Från att "Cirkeln" släpptes 2011 och fem år framåt handlade författarduons liv egentligen inte om något annat än "Engelsfors-trilogin", konstaterar Mats Strandberg.

– Det var en väldigt konstig känsla att plötsligt stå där, efter nyår förra året, och börja skriva själv igen. Det var då prestationsångesten, som jag inte hade haft tid och plats för innan, kom. Det var otroligt tufft att dra igång jätteprojektet "Färjan". Jag var tvungen att skriva mig fram till ett nytt självförtroende.

Ångesten avtog i takt med att han blev "väldig väldigt kär" i sitt brokiga persongalleri. Arbetet med den extremt blodiga skräckhistorien blev också, inser Mats Strandberg lite förvånat, en fristad från hans eget turbulenta liv under det år då han skrev romanen.

– Min mamma gick bort precis före jul, sedan gifte jag mig några månader efter det. Det var väldigt tvära kast att planera begravning och bröllop samtidigt. Och så hade filmen "Cirkeln" premiär och hela den resan fick ett slut, sammanfattar han.

Men samarbetet med Sara Bergmark Elfgren, som kommer ut med en egen bok samma vecka som "Färjan" släpps, är långt ifrån över försäkrar Mats Strandberg. Hans "work wife" har agerat stöd och bollplank och de är inställda på att ta sig an nya gemensamma projekt i framtiden: "Vi har en liten pakt, att det är vi för livet."

Du debuterade med "Jaktsäsong", om vänskaps- och kärleksintriger i Stockholms gayklubbvärld, har du släppt den genren helt?

– Jag är stolt och glad över relationsromanerna, men de böcker jag har skrivit efter dem säger så otroligt mycket mer om vem jag är och de kommer från en mycket djupare plats.

Rent geografisk är den platsen barndomens Fagersta. Det var i den lilla bruksorten i Bergslagen som sladdisen Mats underhöll sig själv med att hitta på historier medan han väntade på att föräldrarna skulle jobba klart på lokaltidningen. Den tonårige Mats hade jättekul när han spelade datorspel och såg på skräckfilm med sina nördkompisar, men kämpade ändå ihärdigt för att tillhöra det coola gänget. "En mycket dålig tidsinvestering" konstaterar den vuxne Mats med den typ av krass humor som hans läsare känner väl.

Mats Strandberg understryker att han sedan länge försonats med sin uppväxts demoner. Ändå är han genom "Färjan" på sätt och vis tillbaka i pojkrummets lust- och flyktläsning; som tioåring sträckläste han Stephen King-romaner tills han fick stresseksem och en författaridol för livet.

– En grej jag har tänkt på mycket, med Stephen Kings romaner eller filmserier som "Fredagen den 13:e", är hur befriande det var att de inte var som resten av 80-talsfilmerna där allt handlade om att bli populär. Det är aldrig populära tjejen eller sportkillen som överlever, det är alltid outsidern. Jag tror att jag gillade att skräcken nollställer de sociala roller som känns så viktiga i alla andra sammanhang.

Att hitta på djävulska scenarier som tvingar vanliga människor att bli hjältar - eller offer - är något av Mats Strandbergs specialitet.

– I en krissituation spelar det ingen roll hur mycket du tjänar eller hur många följare du har på Instagram – det kommer inte att rädda dig.

Annons
Annons
Annons