Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Lurade fortsätter ringa Magnus

+
Läs senare

Lurade Blocketköpare fortsätter ringa till Magnus Österström i Havsnäs norr om Strömsund.

– Skulle det inte finnas några ohederliga personer skulle vi inte ha det här problemet, säger Blockets säkerhetschef Thomas Bäcker.

att Magnus Österström fått agera "målvakt" åt en än så länge okänd bedragare.

Bedragaren hade tagit reda på Magnus Österströms sons personnummer och sedan registrerat ett mobilkontantkort i hans namn. Senare har numret också registrerats på den "rätta" adressen i Havsnäs.

Allt för att det ska verka så trovärdigt ut som möjligt.

Flera personer gick på bluffen och skickade pengar i förskott på en mobiltelefon som bedragaren annonserat på Blocket. Trots att Blocket på sin sida varnar för just förskottsbetalningar.

Thomas Bäcker är säkerhetschef på Blocket.

– I just det här fallet skulle jag tro att det handlar om att den här personen som annonserat använt det här personnumret som ett sätt att ge köparna säkerhet. Men vi varnar på vår sida för att det inte är någon garanti, säger han.

Personnummer är något som Blocket inte använder överhuvudtaget enligt Thomas Bäcker.

Varje vecka är flera miljoner människor inne på Blocket.

– Det är klart att det då ibland kommer att dyka upp oseriösa personer. Det gör det i alla sammanhang. Skulle det inte finnas några ohederliga personer skulle vi inte ha det här problemet. Men det är viktigt att påpeka att det handlar om promilles promille. Det är några enstaka annonser det handlar om, säger Thomas Bäcker.

– Samtidigt är varje fall något som vi tar på allvar.

Vad gör ni när det kommer in en misstanke om bedrägeri på Blocket?

– Då har vi en upparbetad rutin där vi försöker hjälpa den drabbade. Ibland kan det till och med vara så att vi får förklara hur man fyller i en polisanmälan.

Annonserna som kommer in till Blocket granskas för innehåll rutinmässigt berättar Thomas Bäcker. Vid varje annons finns dessutom en "larm"-knapp som missnöjda kunder kan trycka på om de misstänker bedrägeri.

Men oavsett hur mycket kontroll som Blocket själva bygger upp på sin sida så tror Thomas Bäcker att det är kunderna själva som är det effektivaste vapnet mot bedragarna.

– Det går att bygga ut säkerheten hur mycket som helst. Men det är bättre om den enskilde köparen och annonsören lär sig handla tryggt, säger han.

Annons
Annons
Annons