Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hjalmar Strömerskolan satsar på elevcoach

/
  • Linda Söderberg, ny elevcoach på Hjalmar Strömerskolan, ska bland annat stötta och peppa eleverna att nå sina studieresultat.

En ny elevcoach ska motivera eleverna till ökad närvaro och bättre studieresultat.
Syftet är att arbeta med frågor som närvaro, ofullständiga betyg och avbrott i studierna.

Annons

Hjalmar Strömerskolan i Strömsund har en ny elevcoach. Linda Söderberg heter hon. I december ifjol anställdes hon genom projektet Plug in, Sveriges största samverkansprojekt för att motverka avhopp från gymnasieskolan. Syftet var att arbeta med frågor som närvaro, ofullständiga betyg och avbrott i studierna.

Det visade sig att uppdraget gett så goda resultat att hon nu arbetar kvar som elevcoach och uppföljningsansvarig på skolan.

– Elevcoachen är en bra tillgång när det gäller att motivera och hjälpa eleverna med att strukturera upp både sin vardag och sina studier. Vi har redan sett positiva resultat, säger Heidi Sundelin, rektor på Hjalmar Strömmerskolan.

Linda Söderberg har coachat idrottare inom den amerikanska collegeidrotten i USA i sju år. Intresset för de psykologiska aspekterna av idrott ledde till att hon utbildat sig till athletic counselor, idrottskurator, vid Springfield College i Massachussetts. Hon ser många paralleller mellan collegeidrottare och gymnasieelever.

– Det har jag nytta av i det här jobbet. Som elevcoach ska jag fungera som ett extra stöd till eleverna i olika studiesituationer. Genom motgångar växer man och här har elitsatsande collegeungdomar och gymnasieungdomar en del gemensamt. Under studietiden behöver de lära sig vissa tekniker för att klara av studietakten, programkraven, vänner och fritidsintressen, säger Linda Söderberg.

Karin Holmquist, chef för framtids- och utvecklingsförvaltningen ser elevcoachens arbete som mycket viktig när det gäller att minska avhoppen från gymnasiet. Siffrorna för Strömsund är lägre än i riket, men det gäller ändå att mota Olle i grind menar hon.

– Vi har märkt att många elever har haft svårt att få till en bra struktur och då måste vi titta på nya sätt för att hjälpa dem att nå studiemålen. Det här är en väg att gå för att inspirera och peppa eleverna att nå dit de vill, säger Karin Holmquist.

Annons
Annons
Annons