Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De lär sig svenska genom sång och musik

/
  • Genom att varva sång, rim, ramsor, läsning och bild får eleverna använda alla sinnen för att lära sig svenska. En timme i veckan har de sångsvenska, och fem timmar i veckan har de traditionell svenskaundervisning.      – Jag känner mig glad när jag får sjunga, säger Wahida Atra (längst fram i lila tröja).
  • Eleverna i IMSPR2 kommer från 13 olika länder. Bland annat från Syrien, Etiopien, Sudan, Albanien, Pakistan, Marocko, Mauretanien, Kongo, Irak och Thailand.
  • – Sångsvenskan består också av kultur- och traditionsinslag. Vi följer hela året och berättar till exempel varför vi tänder ljus i fönstren och varför vi firar lucia. Vi övar julsånger och andra låtar som eleverna bör känna till. Vi har lyssnat på nationalsångerna från alla elevers hemländer och jämfört med vår svenska, säger Barbro Larbring Rönnberg, musiklärare. (längst ut till vänster).
  • – Vi övar mycket på uttal. Vi har märkt att mysa lätt blir
  • Aranshi Meles, 16 år, från Eritrea.
  • Aisha Hassan Hamud, Thitima Pakdibdee, Karimeh Ahmadi och Solomon Medhane.   – Sångsvenska är kul. Först läser vi igenom texten för att vi ska förstå vad vi sjunger, säger Solomon Medhane från Eritrea, längst ut till höger.
  • Christine Karlén, svenskalärare, och Barbro Larbring Rönngren, musiklärare, har utformat de musikhäften som används under lektionerna.
  • Christine Karlen, svenskalärare och Ahmed Omar, handledare.   – Några av fördelarna med sångsvenska är att vi når ut till fler och att eleverna får använda alla sinnen, säger Christine Karlen.

Från musiksalen på Hjalmar Strömerskolan ljuder toner från den svenska nationalsången. Det är IMSPR2, språkintroduktionsklassen årskurs två, som övar svenska.

Annons

20 elever från 13 olika länder står i en halvcirkel runt pianot i musiksalen. Med sånghäfte i handen sjunger eleverna för full hals. Utöver de fem timmar av traditionell svenskundervisning som klassen har, har de även en timmes sångsvenska i veckan. En lektion där de genom sång, rim och ramsor lär sig det svenska språket.

– Språk kan vara ett hinder, men sång är ett internationellt språk som alla talar. Genom att använda oss av sång och musik når vi ut till fler, säger Christine Karlen, svenskalärare.

Det var efter tips från en kollega i Skellefteå som musikläraren Barbro Larbring Rönngren fick idén att testa sångsvenska med nyanlända på Hjalmar Strömerskolan. Hon insåg snabbt att hon inte kunde genomföra det ensam och pratade ihop sig med svenskaläraren Christine Karlen.

– Vi fick okej från skolledningen och satte i gång att utforma kursen. Vi ville hitta vårt eget sätt att arbeta, säger Barbro Larbring Rönngren.

Under det första året arbetade de mycket utifrån vokalerna, då vokaler är ett språkljud som många utländska får slita med. Långa och korta vokaler övades genom sång, rim och klapplekar. Vissa lektioner med fokus på grammatik och läsning, andra med tonvikt på uttal och sång. Kultur- och traditionsinslag är också en viktig del i undervisningen och eleverna får till exempel lära sig om varför man tänder ljus i fönstren och varför vi firar lucia.

– Den här typen av inlärning gynnar speciellt dem med kort skolbakgrund, och även analfabeter. Estetiska ämnen har alltid bidragit till att vara en inkörsport som man inte får i ett vanligt klassrum, säger Christine Karlen.

– Som pedagog är det utmanande, och samtidigt väldigt intressant och roligt. Vi utvecklas och lär oss jättemycket av varandra, säger Barbro Larbring Rönnberg.

Innan eleverna tar ton ska sångtexten gås igenom. Ord ska förklaras och uttal övas. Eleverna får även gestalta orden till exempel genom att rita. Alla sinnen ska användas. Låtar som till exempel "Den blomstertid nu kommer" och "Tjabba, tjena, hallå" dyker upp som önskemål från eleverna. Genom texterna lär sig eleverna om årstider, månader och veckodagar. Alla elever tar åt sig kunskap på olika sätt och både Christine Karlen och Barbro Larbring Rönnberg tror på variation i undervisningen.

– I svenska förskolor startar vi tidigt med sång och ramsor, men det blir mer ämnesinriktat ju högre upp man kommer. Vi är övertygade om att det är bra och värdefullt att väva samman svenska och musik, säger Barbro Larbring Rönngren.

Wahida Atra, 19 år, från Syrien har varit i Sverige i ett år och tre månader. Hon tycker att det svenska uttalet är väldigt svårt och menar att hon lär sig bäst genom att prata. Hon känner att det kan vara svårt att hänga med i sångerna, men hon tycker att det är väldigt roligt.

– Jag känner mig glad när jag får sjunga, säger Wahida Atra.

Annons
Annons
Annons