Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Blåleran hyvlas bort men väganslagen krymper rejält

/
  • Göran Edman, som dagligen trafikerar Havsnäsvägen, har fått tvätta bilen frekvent. Han deltog i mötet.
  • Gudrun Hansson (S) är oroad över att väganslagen krymper, men ser positivt på att Trafikverket nu släpper in kommunen.

Trafikverket backar och byter ut blåleran mot grus. I övrigt ser det mörkt ut för Havsnäsvägen och alla andra vägar i glesbygden.

I onsdags kom representanter för Trafikverket och Regionförbundet till Havsnäs för att möta befolkningen och med egna ögon se den väg som fått så många klagomål.

Men redan på tisdagen började det hända saker. Vägen grusades, bärigheten sänktes och vägen stängdes för tung trafik, varningsskyltar om slirig vägbana sattes upp.

Ligger det inte i ert eget intresse att ansvariga får se vägens dåliga skick?

Trafikverkets driftsansvarige, Håkan Arljung, medger att det kanske ser konstigt ut att vägen åtgärdas strax före mötet, men hävdar att det är en ren slump.

– Vi har kört på några gruslass eftersom det är precis nu det är tjällossning, och nu vill vi inte heller ha någon timmerkörning på vägen.

Kommunen hade kallat till mötet och ett hundratal människor från närområdet, taxi och andra intresserade deltog, kommunalråden Gudrun Hansson (S) och Susanne Hansson (S) samt kanslichef Stig Willman. Från Regionförbundet kom enhetschefen för infrastruktur, Jan Rönngren, och från Trafikverket Kjell-Arne Blom och Håkan Arljung.

Göran Edman (RD), säger att det är tydligt att det inte blir någon asfaltväg under hans livstid.

– Det enda positiva på mötet var att de erkände att det var ett misstag att lägga blålera på vägen.

Håkan Arljung lovade att översta skiktet ska hyvlas av, så att den kletiga beläggningen försvinner. Sedan ska vägen grusas upp.

Kjell-Arne Blom berättade att havsnäsvägen inte är prioriterad i långtidsplanen. De enda medel som teoretiskt går att använda är bärighetsanslaget, och i praktiken är det ganska långsökt. Först måste näringen (besöksnäring, skogsnäring med mera) prioritera just denna väg, och sedan ska beslutet tas av Trafikverket.

Kampen om bärighetsanslagen är hård. Under 2011 äskade man medel till objekt för 440 miljoner kronor men tilldelades bara 290 miljoner för hela regionen (fyra län), varav cirka 75 till Jämtland.

Största hindret är att kassan har krympt betydligt. Kjell-Arne Blom berättade att statsbudgeten till bärighetsanslaget nästan har halverats.

Kommunalråd Gudrun Hansson är mycket oroad av de kraftigt minskade väganslagen vilket hon ser som ytterligare ett dråpslag mot glesbygden. En liten ljusglimt är att Trafikverket öppnar upp för dialog med kommunen igen.

– Trafikverket lovade att återuppta kommunsamråden redan i vår.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons