Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Anmäler Försäkringskassan för långsam hantering

+
Läs senare

Det dröjde tre månader och krävdes flera påstötningar innan en man i Strömsund fick begärda kopior från Försäkringskassan.

Nu JO-anmäler han myndigheten för långsam hantering.

Redan i början av mars i fjol begärde mannen en kopia på sitt läkarutlåtande via ett formulär och via e-post. Kundtjänst meddelade att de skickade ärendet till hans handläggare i Östersund.

Men inga kopior kom.

Några dagar senare ringde han då till handläggaren i Östersund för att försöka få ut kopiorna. Men han fick till svar att de inte hade nått kassan än.

Mannen kollade då med sin hälsocentral i Strömsund om de verkligen skickat dem – och det hade de gjort för flera dagar sedan.

I början på juni, tre månader senare samma år, gjorde mannen om proceduren genom att åter begära ut kopior via e-post och formulär.

Då kom inte ens något svar från kundtjänst.

I mitten av juni skrev mannen ett brev till Försäkringskassan med ytterligare en förhoppning att få ut kopiorna på läkarutlåtandet. Tio dagar senare dök de äntligen upp.

Nu JO-anmäler mannen Försäkringskassan för långsam hantering. Han påpekar att läkarintyget innehöll viktig information som han behövde få ta del av i samband med att han skulle begära omprövning av kassans beslut om tidsbegränsad sjukersättning.

Annons
Annons
Annons