Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Sigvard, c, är länets mest högtflygande kommunpolitiker

+
Läs senare
/

Det här handlar om länets mest högtflygande politiker, Sigvard Backlund, 67, Singsån, Ragunda, sedan i somras vice ordförande, c, i Ragunda kommunstyrelse.

När det grötar till sig så som det stundom plägar göra i den politiska världen kan Sigge alltid åka till sin egna hangar i Håsjö, ta till väders och se saken lite grann från ovan.

Då färdas han i en grymt grabbig godbit, en dubbeldäckare – enligt uppgift länets enda.

Maskinens totala tomvikt är endast 200 kilo så Sigvard orkar faktiskt för egen hand släpa ut den på den knappt 300 meter långa lägdan/startbanan bakom ladugården.

Sigvard har själv byggt kärran, en sju spännviddsmeter stor Renegade Spirit, en kanadensisk konstruktion.

Maskinen anlände 1989 i ”flera tusen bitar” i en trälåda till Håsjö.

Sigvard byggde den på heltid i åtta månader och tog hjälp av två av sina söner, Hans-Olof – som redan hade flygcertifikat – och Eddie, i arbetet.

Maskinen är bestyckad med en tvåcylindrig vätskekyld Rotaxmotor som bromsar 65 hästkrafter och ger ekipaget en toppfart av 190 km/tim.

Det är ju lite speciellt med en dubbeldäckare.

Detta eftersom en dubbelvingad maskin på ett mera utstickande sätt än ett enkelvingat plan tillåter avancerad flygning.

Sådana excesser sysslar dock inte Sigvard med, främst beroende på att maskinen inte är klassad för sånt.

– Efter lite teknisk och byråkratisk justering är det dock bara att sätta igång.

– Maskinen är konstruerad för sånt.

– Den tål 9 G…!

Sigvard har två flygplan, det andra är en fabriksbyggd, tysk, högvingad, tvåsitsig Ikarus C-42, som han garagerad i Långsele.

Sigvard Backlund har varit passionerad amatörflygare sedan 1989.

Han började som segelflygare och flyger året om, antingen med skidor eller hjul på landningsstället.

Sigvard Backlund har i sin yrkesgärning främst ägnat sig åt agrara ting både som bonde och skogsmaskinförare.

Som skogsmaskinförare har han under årens lopp varit en ofta anlitad demonstrationsförare av skogsmaskiner.

Han har sysslat en hel del med konstruktioner och ståtar med att ha konstruerat engrepsskördaren, en innovation som rönt stor uppmärksamhet bland skogsmaskinstillverkarna.

Sigvard Backlund är den ene av två sportflygare i Kälarneområdet.

Den andre är Henry Österlund, Kälarne, som LT hade förmånen att få porträttera så sent som i höstas.

Annons
Annons
Annons