Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Renovering av vägtunnel stängde riksväg

+
Läs senare
/
  • Vägverkets projektledare Mats Söderberg, Härnösand, Per Eriksson, Peab, Bollnäs, Mats Sandgren, Vägverket, Härnösand, bergkonsulten Sven Andersson, Sigtuna, och platschefen Håkan Nilsson, Peab, Östersund, framför tunneln som på måndagen började renoveras.  Foto: Ingvar Ericsson
  • De gula ringarna på bilden visar områden där man genom att slå med hammare och lyssna har kunna höra att betongen inte sitter riktigt fast vid berget.

På måndagen stängdes delar av riksväg 87 mellan Stugun och Hammarstrand.

Stängningen kommer att vara i uppskattningsvis en och en halv månad.

Detta under tiden som entreprenören Peab på uppdrag av Vägverket restaurerar innerväggarna och taket på vägtunneln genom Stadsberget, väster om Krångede.

– Det är väldigt svårt att uppskatta tidsåtgången på det här jobbet, säger Vägverkets projektledare Mats Söderberg, Härnösand.

Arbetet inleds med att man med spett knackar på och bilar hela tunnelväggen för att lossa eventuell lös betong. Förutom att lös betong skall lossas och ny betong sprutas på plats skall även dräneringarna i tunnelmynningarna åtgärdas. Den nya betong som sprutas på plats innehåller små, armerande stålspikar.

Enligt vad projektledaren, Mats Söderberg, Härnösand, inhämtat är det här första gången som tunnelns ytskikt renoveras sedan den byggdes 1968.

Prislappen för hela jobbet bedöms landa på 4,5 miljoner kronor.

Trafikanterna har ett antal alternativ att färdas mellan Stugun och Hammarstrand. Man kan antingen åka över Överammer/Färsån eller längs södra stranden av Indalsälven via Höglunda och Vågsäter.

Dammbron över Krångede kraftverksdamm kan även komma till användning. Den tunga trafiken leds över Höglunda, Kälarne och Ragunda. LT har tidigare rapporterat om hur delar av tunneltaket har börjat lossna från berget.

Annons
Annons
Annons