Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ragunda får hjälp med skuldsanering

Ragunda kommun får kritik av Justitieombudsmannen, JO, för att inte tillräckligt snabbt ha hanterat ett ärende om skuldsanering.

Annons
Ragunda kommun har anlitat en konsult för att hantera ärenden där kommunmedborgare vill ha hjälp med skuldsanering. Ett ärende där en man tagit kontakt med kommunen för att få sina skulder sanerade skickades till konsulten i maj 2006. Drygt ett år senare tog kommunen den första kontakten med konsulten för att kolla vad som hänt i ärendet. Att kommunen väntat i drygt ett år med att följa upp ärendet är inte acceptabelt tycker JO som i sitt beslut skriver:
"Kommunen tycks under denna period inte ha haft någon uppföljning av konsultens arbete. Jag finner att detta inte är tillfredsställande och förutsätter att kommunen, om så inte redan har skett, ser över sina rutiner för att undvika att en liknande situation inträffar igen."
Den man som begärt skuldsanering hade redan 2004 kontaktat kommunen för att få hjälp med detta men menar att kommunen den gången avslutat hans ärende utan att han visste om det och utan att problemen var lösta.
Annons
Annons