Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De flesta skoterägare tankar med bensin

/

I Ragunda skoterklubb kör de flesta med bensin men är inte främmande för att tanka alkylat.

– Vi sitter mycket i avgaser och miljötänket blir mer och mer viktigt, säger Torbjörn Starkman, ordförande i klubben.

Annons

Ragunda skoterklubb har 230 medlemmar och äger åtta skotrar som används för att preparera och underhålla klubbens skoterleder på sammanlagt 21 mil. Att köra på alkylatbensin eller ej handlar till stor del om ekonomi.

– Bara i bensin gör klubben av med omkring 40 000 kronor per säsong för att hålla lederna öppna, skulle vi tanka alkylat skulle vi nog få lägga på en 10 000 kronor till, säger Johan Palmquist, kassör i klubben.

Snöskoter med fyrtaktsmotor ökar mer och mer men tvåtaktaren är vanligare bland skoteråkare. Eftersom tvåtaktaren har en lägre förbränning och därmed släpper ut mer avgaser är det här miljöbränslet alkylat gör störst nytta.

– Det är en smaksak vad man köper, fyrtaktaren är i regel tyngre men de flesta i klubben kör nog med bensin oavsett maskin, det handlar om tillgänglighet och naturligtvis priset, men till lillgrabbens skoter och till små maskiner köper jag alkylat, säger Torbjörn Starkman.

Annons
Annons
Annons