Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

"Vi konkurrerar inte på samma villkor"

+
Läs senare
/
  • – Butikskedjornas egna produkter ställer stora krav på den medvetne konsumenten och svenska mjölkbönder konkurrerar inte på samma villkor, säger Nils Björid, aktiv inom LRF och djurskötare på familjens gård i Slandrom,

Butikskedjornas egna produkter ställer stora krav på den medvetne konsumenten, anser Nils Björid som arbetar på familjens gård i Slandrom.

– Och vi svenska mjölkbönder konkurrerar inte på samma villkor.

– Rent marknadsmässigt är det bra att det finns en ökad köpkraft på mjölk naturligtvis. Men det jag saknar är att politikerna ser mjölk som en stark exportvara och där man från politiskt håll värnar om inhemsk produktion. Vi blir trots allt färre och färre mjölkproducenter, säger Nils Björid, aktiv inom LRF och djurskötare på familjens gård i Slandrom som han planerar att driva en dag.

Han efterlyser en tydlig inriktning mot vad man vill med svenskt jordbruk, en strategi där de politiska partierna arbetar tillsammans mot ett långsiktigt tänk.

– Vi pratar om en bransch där vi vänder en åker vart sjätte år.

Han är starkt kritiskt till Anders Borgs uttalande där han gick ut och sa att han inte tror att svenskt jordbruk inte överlever som industri.

– Det identifierar jag mig inte alls med. Jag har en väldigt stark framtidstro.

En mjölkbonde får i dag ett snittpris på 3, 63 kronor per kilo, vilket är en ökning med 50 öre jämfört med i fjol.

– Det är bra att mjölkbönderna får mer för mjölken så att vi kan bunkra upp ett kapital men det löser inget på sikt. Vi behöver en bättre lön, säger han. Nils Björid är också oroad över butikernas EMV-varor av flera anledningar.

Han anser bland annat att följden blir att den medvetne konsumenten måste lägga väldigt mycket kraft att undersöka på vad den köper för varor.

– Mycket ost som importeras är inte producerad efter våra lagar och förordningar. Vi svenska bönder skulle åka in bakom lås och bom. Vi konkurrerar inte på samma villkor. Produkterna måste produceras på ett juste sätt., säger han.

Han anser att konsumenten måste få möjlighet att köpa vad den vill men att man som kund i en matvarubutik genom ett aktivt val kan påverka svensk jordbrukspolitik.

– Mjölk är tjockare än vatten-kampanjen var en symbolhandling där konsumenterna tog ställning för jämtländskt jordbruk och ett val i butik har stor betydelse för oss, säger han.

Annons
Annons
Annons