Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Unga väljer bort Facebook

+
Läs senare
/
  • Ulf Dalquist på Statens medieråd har skrivit rapporten Ungar och medier.
  • Elliot Westerlund, Douglas Martinsson, Gustav Strandin, Jesper Nilsson och Frida Norling läser på estetprogrammet på Jämtlands gymnasieskola.
  • Ekonomiprogramseleverna Alex Holmström och Jesper Andersson är framför allt flitiga Instagramanvändare.
  • Aron Seger, Kenny Nyström och Isak Tronsson läser introduktionsprogrammet.
  • Erika Larm, Ella Göransson, Jasmine Lundqvist och Josefine Josefsson går samhällsprogrammet.
  • Mikael Zackrisson på Ziggy Creative Colony tror att det kommer ännu fler nischade sociala medier mot särskilda målgrupper.

Bland de äldre generationerna är Facebook fortfarande kung.
Men hos unga så är det andra sociala medier som regerar.

Trenden är tydlig. Bland ungdomar så tappar Facebook.

I rapporten "Ungar och medier" från Statens medieråd så har barn och ungdomar – uppdelat i ålderskategorierna 9-12 år, 13-16 år och 17-18 år – svarat på vilka sociala medier de använder.

Det var bara i gruppen 17-18-åringar som Facebook fortfarande är störst (85 procent angav att man använde Facebook, en minskning från 2013 års rapport då 93 procent använde mediet).

Läs mer: Snapchat och Instagram regerar på Wargen

Läs även: "Techno Viking" vann i Tyskland - svårt att hävda rätt även i Sverige

Andra plattformar där användarna framför allt skickar rörlig eller stilla bild som Snapchat och Instagram tar i stället mark.

Ulf Dalquist är forskningsansvarig på Statens medieråd. Han konstaterar att vi lever i en snabbt föränderlig tid.

– I dag har i princip alla ungdomar smarta mobiler. De använder internet i mobilen, 92 procent av 15-åringarna svarar att de gör det. Det låter kanske inte så dramatiskt. Men bara för fem år sedan så var den siffran tolv procent, säger Ulf Dalquist.

– Facebook var störst bara för några år sedan. Det finns senare mätningar som visar att de tappat ännu mer bland unga än vad de gör i vår mätning.

Att sociala medier och internet konsumeras i hög grad via mobil har en avgörande betydelse enligt Dalquist för ungas användande.

– Till exempel Instagramappen är mycket bättre på mobilen. Facebookappen är ganska gräslig och bättre på datorn. Det andra är att många ungdomar säger att de har Facebook men att det har morsan och farsan också. Därför väljer man att hänga någon annanstans.

Att Facebook ser ut att tappa bland unga kan det innebära att Facebook så småningom kommer att försvinna?

– Nej. Jag har svårt att se det. I slutändan så spelar det inte så stor roll. För det är ju Facebook som äger Instagram. I stora drag är det samma sociala medier men olika interface (ungefär: utseende).

Mikael Zackrisson är marknads- och kommunikationschef på digitala konsultbyrån Ziggy Creative Colony i Stockholm. Han ser hur olika sociala medie-plattformar skapas för att fylla behov, och nischer.

– Instagram kom fram för att vi lever i en bildfokuserad ålder. Det är lätt att få oss att framstå som en attraktiv person på Instagram. Det som svar på varför Twitter inte är större bland unga. För på Twitter – som är en textbaserad applikation – handlar det om att kunna formulera sig och det är inte lika lätt.

– Att Snapchat (där bilderna försvinner efter att de tittats på) kommit fram har mycket att göra med integritet. Sedan vill man inte hänga där de vuxna hänger.

Mikael Zackrisson har själv barn som flitigt använder sociala medier. En dotter som är i nioårsåldern och en son som är 15.

– Min dotter har börjat använda Momio. Det är en app som påminner lite om hur Lunarstorm var uppbyggt med figurer, säger Mikael Zackrisson.

Han tror liksom Ulf Dalquist att Facebook kommer finnas kvar även i framtiden. Facebook har blivit så pass stort.

– Allting finns där numera, säger Zackrisson.

Hur kommer det se ut framöver då?

– Ungdomar konsumerar medier på ett helt annat sätt. Man kan bli helt matt när man ser hur de sitter med ibland två skärmar och samtidigt en smartphone. Det kommer garanterat att komma nya appar.

Mikael Zackrisson har en i grunden positiv syn på sociala medier och unga.

– Jag har ingen rätt att sitta och läsa min 15-årige sons meddelanden till sina kompisar. På samma sätt som jag inte har rätt att avlyssna hans telefonsamtal.

– Ungdomar lär sig vad som är okej och inte okej. Ungdomar är inte dumma. Sedan är de barn och kan hamna i dåliga situationer. Det vi från vuxenvärlden kan göra är att stötta dem, säger han.

Annons
Annons
Annons