Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Tänker mångdubbla trafiken i inlandet

+
Läs senare
/
  • Otto Nilsson, vd Inlandsbanan AB, har stora planer inför 2017. Inlandet ska domineras av godstrafik, om han får som han vill.

Inlandsbanan har fått ny kostym och en mer offensiv attityd.

2017 ska turistresorna ha fördubblats och godstrafiken nått rekordnivåer.

Inlandsbanan AB har gett sig själv ett ansiktslyft. En ny logotyp har redan lanserats, nya kontorslokaler har byggts och invigts i bolagets egna lokstall och visionen för de kommande tre åren är inte särskilt blygsam.

Det är framförallt på godstransporter den stora satsningen ska göras.

– I dag kör vi 60 miljoner bruttoton per år men målet är att ha minst 400 miljoner år 2017, säger Inlandsbanans vd Otto Nilsson.

Till det kommer också ett mål om att mer än dubbla antalet turistresor från 18 000 till 40 000 per år.

– Det kanske är kaxiga mål, men det är inte orealistiskt. Vi kör till exempel allt mer skogsråvara och nu har vi börjat köra kalk till Gällivare, säger han.

Hur ska ni klara de här målen?

– En del är att vi kan vara mer offensiv i vår marknadsföring, säger Otto Nilsson.

En målsättning för att få Inlandsbanan att bli ett konkurrenskraftigt alternativ för godstransport är, som LT tidigare berättat, att etablera lossnings- och lastningsterminaler var tionde mil längs banan samt att öka bärigheten på 40 procent av spåren.

I Trafikverkets åtgärdsplan som delvis ligger till grund för landets nya transportplan för 2014-2025 finns inga större satsningar på järnvägar i inlandet. Inlandsbanans vd besökte regeringen för två veckor sedan för att tala för Inlandsbanans sak.

– Jag lyfte fram att om de satsar 270 miljoner här så får de en fungerande redundans i norra Sverige.

Redundans innebär i det sammanhanget att tågtrafik ska kunna styras om till Inlandsbanan som en alternativ väg vid de tillfällen då det är stopp på ordinarie sträckor orsakade av olika driftsstörningar.

Om offensiven för att få loss pengar från staten gått hem visar sig när regeringen fastställer den nationella transportplanen under våren 2104.

– Ska vi nå framgång så måste vi vara offensiva och ha höga mål, säger Otto Nilsson.

Annons
Annons
Annons