Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Storsjöcupen omsätter miljoner

+
Läs senare
/
  • På Östersunds camping har man fått avisa andra turister som kommit för att boka plats då campingen är fulbokad.
  • Under Storsjöcupen är samtliga rum, husvagns- och tältplatser är bokade på Östersunds Camping.
  • Till Cubus kommer stora grupper ungdomar och shoppar mellan matcherna under Storsjöcupenveckan och butiken tar in extra personal för att hantera ruschen.

Storsjöcupen är ett exempel på när turismen får fart på näringslivet.

– Storsjöcupen betyder en hel del och är ett av Östersunds viktigaste evenemang för näringslivet, säger Anders Nordvall, doktorand vid Mittuniversitetet.

Turisterna som kommer till Östersund i och med Storsjöcupen ger en omsättning på 20 miljoner kronor visar en undersökning från 2009 enligt Elisabeth Richardsson, marknadsansvarig på Visit Östersund. För Storsjöcupens räkning gjorde även Anders Nordvall tillsammans med Robert Pettersson en studie samma år som visade att varje cupbesökare spenderar drygt 500 kronor per dag.

– Storsjöcupen betyder jättemycket för Östersund och kan vara det viktigaste evenemanget som är årligt återkommande, säger Magnus Lindgren, näringslivschef på Östersunds kommun.

Med 385 deltagande lag lockar i år Storsjöcupen över 20 000 besökare och av dem är majoriteten norrmän enligt Sven-Bertil Bengtsson, ordförande i föreningen Storsjöcupen.

– Det vet vi ju av erfarenhet att norrmännen gärna handlar i våra butiker då det är så pass mycket billigare här än vad det är i Norge, säger Magnus Lindgren.

Inget annat evenemang påverkar näringslivet i Östersund lika positivt som Storsjöcupen.

– Under Storsjöyran omsetts det också mycket pengar men det är en kortare period, tittar man på krogstråket är det inte många tillresta, säger Elisabeth Richardsson.

– Det är svårt att jämföra olika evenemang för skidskyttevärldscupen som är årligt återkommande är ju också stor och ger stort genomslag i media. Men räknat i antal besökare så är nog Storsjöcupen viktigare och det som genererar i affärer för näringslivet, säger Magnus Lindgren.

Under veckan i Östersund spenderar cupbesökarna sina pengar på boende, restaurangbesök, detaljhandel, shopping och aktiviteter.

– De anhöriga passar på att utnyttja tiden här så mycket som möjligt och det är en av de mest fullsatta veckorna på Storsjöbadet, säger Elisabeth Richardsson.

Visit Östersund passar också på att utnyttja cupveckan. Men gör det genom att marknadsföra aktiviteter för hela familjen i hopp om att locka tillbaka besökarna vid andra tillfällen. Och enligt Anders Nordvall så ökar generellt chansen för ett återbesök om man vid ett evenemang haft en positiv upplevelse av orten i sig.

– Det får inte bara vara cupen som står för den positiva upplevelsen utan staden måste också upplevas som intressant. Om det är bra väder påverkar också och Storsjöcupen brukar historiskt sett ha tur med vädret, säger Anders Nordvall.

Annons
Annons
Annons