Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ kan förlora monopolet på sträckan Östersund-Stockholm

/
  • SJ kommer troligtvis få mer sällskap på spåren runt om i Sverige inom några år.Foto: Scanpix

Det är aktuellt att slopa SJ:s monopol på sträckan Östersund-Stockholm. Det framgår av regeringens utredning "Konkurrens på spåret" som offentliggjordes i går.

Annons
SJ:s monopol föreslås upphöra från den 1 januari 2010. Då ska det bli möjligt att bedriva kommersiellt lönsam trafik över hela det svenska spårnätet för andra trafikföretag.
I dag finns konkurrens i den upphandlade delen av regionaltrafiken. Mittnabotåget som trafikerar sträckan Sundsvall-Östersund-Trondheim är ett exempel.
Tanken är att järnvägsoperatörer som uppfyller grundläggande villkor år 2010 ska få rätt att trafikera spåren där SJ i dag har monopol. Sträckan Östersund-Sundsvall-Stockholm är ett av flera stråk som främst är aktuella för en avreglering av SJ:s trafikeringsrätt.
Det har framförts åsikter att ett slopande av SJ:s monopol skulle vara meningslös, då inga nya tåg får plats på spåren under högtrafik kring storstadsområdena, eller på en del linjesträckningar.
I de överväganden som gjorts, när SJ:s monopol upphör, pekar utredningen på att det är synnerligen viktigt att detta sker på ett sådant sätt att resenärerna upplever förändringen som positiv och inte tvärtom.
Blir det billigare biljetter?
- En mycket enkel fråga som det inte finns något svar på, säger regeringens utredare Jan Brandborn.
Han konstaterar att fler företag som konkurrerar på spåren innebär att resenärerna kan få tillgång till ett bredare utbud över hur de vill resa och till vilka priser.Enligt Jan Brandborn tvingar konkurrensen fram en större lyhördhet för kundernas önskemål. Företagen ska bli bättre på att identifiera den komfort- och servicenivå kunderna är beredda att betala för.
Blir det fler avgångar?
- Det är upp till trafikföretagen att konkurrera om detta. Det är marknadsekonomi som ska gälla, enligt Jan Brandborn under pressträffen i går.
Förslag finns också på hur en fortsatt utveckling av ett gemensamt biljettsystem ska organiseras.
- Många resenärers berättigade önskemål om att kunna få en samlad bild av reseutbudet för persontrafik på järnväg och boka en genomgående biljett kan därmed bli en realitet, säger Jan Brandborn.
Från SJ:s sida säger vd Jan Forsberg att han välkomnar fri konkurrens och att SJ är förberedda.
- En helt avgörande förutsättning är att det satsas på fler och bättre järnvägspår inte minst i storstadsområdena, säger Jan Forsberg i ett pressmeddelande.
Men facket varnar för kaos i järnvägstrafiken.
- Vi kommer att få se samma kaos inom järnvägsmarknaden som vi nu ser i finanssektorn, säger Sekos förbundsordförande Janne Rudén till TT.
- Brandborn verkar fortfarande tro att lösningen på alla problem är att avreglera ännu mer, trots att verkligheten visar att de omfattande avregleringar som genomförts skapat stora problem.
Annons
Annons