Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Reklamationsnämnden ger bilkund rätt

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, rekommenderar en bilförsäljare i Västsverige att ersätta en kund i Östersund som är missnöjd med ett köp av en begagnad bil.

Kunden har yrkat ersättning med 22 751 kr för avhjälpande av fel. Samma dag som leveransen kände han någon gång små vibrationer från bilen. Efter en tid ringde han till säljaren och påtalade detta varpå de föreslog att han skulle göra en hjulinställning, vilket han gjorde. Insatsen hjälpte inte, vibrationerna finns kvar. Dessutom började kopplingen slira.

Allmänna reklamationsnämnden bedömer att bilhandlaren ansvarar för felen och borde ha avhjälpt dessa utan kostnad för bilköparen. Eftersom så inte har skett har bilköparen rätt till ersättning med vad det har kostat honom att själv låta avhjälpa felet, det vill säga de 22 751 kronor han lagt ut på åtgärder.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons