Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Politiker vill inte borga för Pågatågen

+
Läs senare
/

Moderaterna och Folkpartiet i landstinget säger nej till borgen för inköp av de 30 år gamla tågen, X 11, från Skåne.

De reserverade sig även mot beslutet i landstingsstyrelsen.

Majoriteten i landstingsstyrelsen har nu bestämt sig för att gå i borgen för inköp av ett så kallat Pågatåg från Skåne, för en total kostnad totalt 14,2 miljoner kronor.

LT har tidigare berättat att Norrtåg tänker använda sig av uttjänta tåg från Skåne för att lösa Norrtågs problem. De ska främst användas som reservtåg när de nya tågen X62 Coradia inte går. I vinter har de nya tågen mest stått på verkstaden på grund av olika problem.

Oppositionsrådet Christer Siwertsson (M) har kontaktat expertis och andra för att ta reda på om detta är en bra affär.

– Vi har begärt ut upphandlingsunderlaget som användes när Norrtåg köpte de nya tågen och där fanns det inga konstigheter, men det har väckt ett antal frågor, säger han.

– Vi vill veta om tåget har provats på svenska spår och hur länge. Vi har även begärt att få se protokoll från provkörningstiden, men vi har inte fått något svar.

Han säger också att en provkörning skulle ha gjorts under en hel vintersäsong i vårt klimat, men så är det inte. Dessutom skulle det finnas ett utbildningsprogram vad gäller drift och underhåll, men det har de inte heller fått reda på.

– Dessutom är det så att ett skadestånd borde ha varit reglerat i upphandlingen när det blir så här, säger han. Nu tänker Norrtåg begära skadestånd eftersom inte tågen går.

När det gäller "Pågatågen" är de egentligen ett pendeltåg. Christer Siwertsson säger att det handlar om ett RCC-lok med annat chassi.

– När de kom under 1970-talet var det stora problem, men de har modifierats och under 2007 körde exempelvis tåget mellan Östersund och Åre utan problem. Det är ganska bra tåg som går och har gått bra, fortsätter han.

– Men tågägare bestämmer i god tid innan tågen ska mönstras ut när underhållet ska upphöra, de får helt enkelt gå så länge de kan innan de skrotas. Det är dessa tåg som säljs nu som vi ska borga för.

Enligt de underhandskontakter Christer Siwertsson haft borde tågen inte säljas för ett enhetspris eftersom det är tre tåg som är i olika skick.

Dessutom måste man veta när de senast var på service eftersom ett totalt underhåll kostar miljonbelopp.

– Det är utan tvekan skattebetalarna i Skåne som är gladast för den här affären, de får ju betalt för tåg som annars skulle ha skrotats. Vi törs inte ta några risker då landstinget är i ett kritiskt ekonomiskt läge, avslutar Christer Siwertsson.

Annons
Annons
Annons