Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Ny rapport ger Östersund toppbetyg

+
Läs senare
/
  • Stadskärnans handel får toppbetyg i en ny handelsundersökning.

Enligt en färsk undersökning är Östersunds stadskärna landets bästa handelsplats. Och Lillänge är den trettonde bästa externa handelsplatsen av 300.
– Något håller på att hända och det har hänt fort.

Det säger Peter Martinek, aktivitetssamordnare för centrumhandeln i Östersund och knuten till Destination Östersund.

Han presenterade på torsdagen en för Östersundshandeln alldeles lysande rapport som går stick i stäv mot de senaste årens gråsvarta handelsmörker där framför allt centrumhandeln tyckts ha varit på väg att förtvina bort.

Det är magasinet Market som genom analysföretaget GFK har granskat cityhandel och extern handel i 40 städer i Sverige och sammantaget 300 handelsplatser.

Parametrar som trivsel, utbud, läge och pris har funnits med i enkätundersökningen "Sveriges köpcentrum 2015" där närmare 3500 personer har deltagit.

Klart är att centrumhandeln i Östersund börjar bli attraktiv – igen.

– Vi låg på plats 32 ifjol och har klättrat upp till första plats bland stadskärnorna i Sverige. Det är jätteroligt, säger Peter Martinek.

Även Lillänge anses som en handelsplatsraket i jämförelse med andra köpcentrum i landet:

"Lillänge utanför Östersund klättrar på listan över de mest uppskattade handelsplatserna i Norrland. Besökarna har blivit ännu mer nöjda med framför allt den valuta för pengarna de får på handelsplatsen", står det i handelsrapporten.

Och för att strö extra socker på glassen, hissar Market en flagga för Östersunds centrumhandel:

"Håll ett öga på öga Östersunds centrum, landets mest uppskattade cityhandel".

– Det är jätteovanligt att man klättrar så mycket i sådana här undersökningar och att både och Lillänge och stan klättrar visar att vi är på gång.

Men han har svårt att sätta fingret på varför handeln, både utanför stadskärnan och inne i city, blir allt mer attraktiva för besökarna. En av förklaringarna, enligt Martinek, är att handeln i Östersund har jobbat mycket med gott värdskap gentemot besökare och kunder.

– Vi fick jättehöga betyg i trivsel, bekvämlighet och bemötande i undersökningen och det tror jag beror på att vi har jobbat mycket med att förbättra värdskapet. Allt från taxichaufförer, till hotell- och handelsanställda har utbildats i att vara goda ambassadörer för Östersund.

Ett exempel på att attraktionskraften för stadskärnan blir större är det faktum att fastighetsbolaget Diös på bara några veckor har fått fyra förfrågningar från aktörer som vill hyra in sig i Kärnan.

– De tomma lokalerna i centrum har ju stått tomma länge. Inget har hänt på handelsfronten, men nu börjar det hända saker.

Peter Martinek tycker att hela Östersund andas en framåtanda som inte har setts på åratal.

– Så här mycket lägenheter har det väl aldrig byggts. Något positivt är på väg att hända.

Annons
Annons
Annons