Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Niclas vill lära oss att slappna av

/

Ett sätt att minska stressen är att bli bättre på att slappna av.

Just nu pågår en studie på Mittuniversitetet som heter "Balans i vardagen".

– För flera av deltagarna har det gått så långt att de inte kan slappna av, säger Niclas Almén, Mittuniversitetet.

Annons

Studien leds av psykologen, KBT-terapeuten och doktoranden Niclas Almén samt professor Jan Lisspers och handlar om att lära sig slappna av.

– Det har gjorts mycket forskning på stress och utbrändhet. Men förhållandevis lite har gjorts på hur vi bäst kan slappna av och återhämta oss från stress. Vi vill ta reda på hur avslappningsövningar och andra sätt att återhämta sig kan hjälpa människor att få en kontrast till stressen, säger Niclas.

Vad som funkar bäst för att slappna av är individuellt. Men några riktlinjer finns berättar Niclas.

– Värme vet man att det kan ge oss avslappning. Som bastu till exempel. Vardagliga beteenden som att äta, duscha, städa etcetera kan ge avslappning och återhämtning om vi beter oss lugnt och tar en sak i taget. För en del så fungerar en lugn promenad riktigt bra. Det man kan säga är att det är bra om det är något som står i kontrast med det vanliga arbetet. Med det som belastar, säger Niclas.

Om man till exempel har ett kontorsarbete och pratar mycket med människor i sitt jobb kanske det inte ger så mycket avslappning att sitta ner och prata på en kafferast. 

– Då kanske man i stället ska prova något annat. Som en promenad. Sedan är det viktigt att träna upp den egna förmågan att slappna av, säger han.

En riktlinje kan vara att göra något både förmiddag, eftermiddag och kväll.

Även kroppskontakt – som kramar – är avslappnande. Klassisk musik och att måla tavlor eller skulptera är andra aktiviteter som gör att vi kan gå ner i varv.

Studien pågår under tre månader. Deltagarna får träffa Niclas i grupp fem gånger.

– Vi har två saker som vi vill uppnå. Det första är att öka förmågan att gå ner i varv. Den andra saken är att träna på det vi kallar för återhämtningsbeteenden, säger Niclas.

Under träffarna med deltagarna i studien pratar Niclas inte så mycket om stress.

– I stället försöker vi fokusera på återhämtningen. På att slappna av.

Förhoppningen är att återhämtningsstudien ska kunna ge stöd för avslappning som behandling för människor som är stressade.

Niclas Almén uppger att avslappning är något man både kan och ska träna ofta.

– Man kan göra det om man väntar på bussen eller i kö. Många stressar upp sig när de väntar. I stället kan man ta det som ett tillfälle att försöka slappna av, säger han.

– Se till att ha någon form av avslappning både förmiddag, eftermiddag och kväll.

Det finns fortfarande platser kvar i studien.

– Vi letar efter personer som upplever stress men som inte gått in i väggen än, säger han.

Den som vill delta i avslappningsstudien kan kontakta Niclas via hemsidan www.miun.se/balans-vardag

Annons
Annons
Annons