Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

"Matlandet" får kritik

+
Läs senare
/
  • Liv Ekerwald, projektledare för Matskrået hos Eldrimner, tycker att projektet
  • Liv Ekerwald, projektledare för Matskrået hos Eldrimner, tycker att projektet
  • Fia Gulliksson, krögare och

2011 var Östersund i "Matlandet Sverige". Nu får projektet kritik för att inte skapa nya jobb - något som var meningen från början.

– Jag tycker att vi ska avvakta och säga om det har varit bra eller dåligt, säger Fia Gulliksson, krögare.

2007 genomförde landsbygdsminister Eskil Erlandsson (C) projektet "Matlandet Sverige". Idén handlar om god mat, upplevelser och levande landsbygd. Men det handlar också om nya jobb. Dagens Nyheter har gått igenom de närmare 1 900 matprojekt som har beviljats stöd inom ramen för "Matlandet Sverige" sedan 2008. Tidningen kommer fram till att det är osäkert vilka effekter Eskil Erlandssons vision faktiskt har haft.

Flera av matprojekten som har fått pengar finns i Jämtland. 2011 utsågs Östersund till den första "huvudstaden i Matlandet Sverige".

– Det är alltid svårt att säga att si och så många företag har startat tack vare matlandethuvudstaden. Vi hade ändå en väldigt stor fördel i Jämtland eftersom vi var först. Med det fick vi lite extra fokus på mat, och det behövdes, säger Liv Ekerwald, projektledare för Matskrået hos Eldrimner, Nationellt resurscentrum för mathantverk.

Hon tycker att idén med "Matlandet Sverige" är väldigt positiv.

– Det är att sätta fokus på landsbygden, att sätta fokus på primärproducenterna och förädlarna. Vill man ha en levande landsbygd med folk som bor där är det här en bra satsning. Det behövs att konsumenterna börjar tänka "vad är det jag äter egentligen?".

Fia Gulliksson, krögare och "matambassadör" under det året Östersund var "matlandethuvudstad", pekar på värdet av den marknadsföring som Jämtland/Härjedalen fick under året.

– Jag räknade på att all tv-tid och alla spaltmeter vi fick under det året var värt 35 miljoner i marknadsföringsvärde. Googlar man "Östersund och gastronomy" eller "Jämtland och creative region" får man över en miljon träffar. Det är de strategiska instrumenten som vi har för att locka folk i framtiden, att vi är en kreativ region, säger hon.

Hon pekar bland annat på att Jämtland/Härjedalen just nu finns på Arlanda och visar upp sina bästa mathantverkare i åtta veckor.

– Det hade inte hänt om vi inte hade gjort det här jobbet.

Om de ekonomiskt utsatta bönderna kan klara att hålla liv i sina verksamheter har länet stora fördelar att dra av det framöver, tror Fia Gulliksson.

– Bönderna har det väldigt tufft, men vilka förutsättningar vi har i Jämtland. Om de kan hålla sina landskap öppna har vi en spjutspetsprodukt för framtiden som blir svår att konkurrera med.

Projektet "Matlandet Sverige" utreds just nu av ett konsultföretag, skriver Dagens Nyheter, utredningen ska presenteras för Eskil Erlandssson den 11 februari.

Annons
Annons
Annons