Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Märkesverkstad uppmanas betala halva självrisken efter lackeringsbråk

Annons
En märkesverkstad i Östersund uppmanas att kompensera en kund som varit missnöjd med omlackeringen av sin bil.
Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar bilföretaget att ersätta kunden med drygt 2 400 kronor, vilket utgör cirka hälften av självrisken.
Tvisten gällde omlackering av en bil och bilföretaget lämnade över jobbet till en lackeringsfirma som sköter lackeringsarbetet på deras bilar.
Det uppstod nyansskillnader i lacken och man missade att lackera om en kofångare. Kunden reagerade på att hela proceduren med omlackeringar tog ett halvår. Bilen lackerades fyra gånger, vilket inte är rimligt om man lämnar in bilen på en märkesverkstad menade kunden.
Han uppfattade svaret från märkesverkstaden så att ansvaret låg hos verkstaden som utfört omlackeringen.
Allmänna reklamationsnämnden slår fast att märkesverkstaden åtagit sig att utföra en omlackering av bilen och att bolaget är ansvarigt för arbetet som det eller dess underentreprenör utför.
Men kunden anses inte ha presenterat någon utredning som visar några kvarstående fel på bilen efter den sista omlackeringen.
Från märkesverkstan hävdades att självrisken skulle kopplas till en annan skada som också åtgärdats. Men den skadan kostade bara 2550 att åtgärda och märkesverkstan har inte rätt att debitera kunden ett belopp som överstiger detta.
Resten av självrisken på 5025 kronor bör märkesverkstaden återbetala till kunden. Kunden krävde också ersättning för värdeminskning men någon sådan har han inte rätt till, enligt nämnden.
Annons
Annons