Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Länstrafiken: Vi har inget emot rödljus

+
Läs senare

Kommunen har inget emot att sätta upp rödljus vid arbetena kring fjärrvärmen efter gamla E 14. Men de hävdar att Länstrafiken inte går med på det. Länstrafiken i sin tur säger att det beror på ett missförstånd.

Trafikingenjör Jan Asplund vid Östersunds kommun, säger att de inte har något emot att sätta upp rödljus efter vissa ställen på gamla E 14 för att göra arbetet för de som jobbar med fjärrvärmen säkrare.

– Det kommer också att bli det när arbetet har nått Opebacken, säger han.

– Visst kan det bli köer vissa tider på dagen då ett rödljus skulle underlätta. Men skulle det komma upp stoppsignaler vid varje vägarbete skulle det också bli svårt att ta sig fram, menar Asplund.

– Dessutom har Länstrafiken bett oss att inte sätta upp rödljus eftersom det skulle bli svårt för dem att hålla tidtabellerna.

Asplund tycker också att bilisterna är för känsliga när det gäller att vänta i en trafikkö.

– Får de stå längre än 30 sekunder så blir de nervösa, men när det gäller en bolagskö, då kan man vänta hur länge som helst.

Nils Harvard är chef för Länstrafiken. Han tror att diskussionen om rödljusets vara eller inte vara beror på ett missförstånd.

– Vi tycker att det skulle vara bättre med rödljus under vissa tider. Som det nu är kan trafiken stå helt stilla efter gamla E 14. Då är det svårt för oss att hålla tidtabellerna. De förseningarna sprider sig sedan till andra avgångar.

– Så att vi är emot rödljus är alltså en missuppfattning och vi ska ta upp frågan på ett möte med de inblandade nu på torsdag.

Harvard tycker också att det borde ha varit en större planering om hur trafiken skulle flyta innan de olika vägjobben satte igång.

Annons
Annons
Annons