Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Länsborna missnöjda med verkstäders priser

/
  • Reidar Östman har arbetat som bilmekaniker i 23 år och är nu den tekniker på Bilcenter som luskar fram svårhittade fel. Bilcenter är ansluten till Kontrollerad Bilverkstad. Foto: Håkan Luthman

Jämtländska bilägare är mindre nöjda med sina verkstäder i år än i fjol. Information om priset leder till mest missnöje. Det visar en undersökning från Kontrollerad Bilverkstad.

Annons
- Försämringen sedan förra året är tyvärr negativ för både verkstäder och kunder i Östersund och hela Jämtlands län, säger Leif Fagerlund, vd för Kontrollerad Bilverkstad, KBV.
Förra året var 75 procent av jämtarna nöjda med sin bilverkstad, i år har siffran sjunkit till 67 procent, vilket ligger under rikssnittet på 72 procent. Detta enligt siffror som KBV har tagit fram.
Kontrollerad Bilverkstad är en branschorganisation som ger godkända bilverkstäder kvalitetsmärket den gröna punkten. Systemet är frivilligt och har funnits sedan 1995.
I dag är ungefär hälften av alla bilverkstäder i landet anslutna, i Jämtland är det elva som valt att ansluta sig. Även där ligger Jämtland lågt, ju länge söderut desto större del anslutna verkstäder.
- I glesbygden känner kanske kunderna väl till sin verkstad ändå och bilverkstaden tycker inte att de behöver ansluta sig, säger Leif Fagerlund om en möjlig orsak till att så få väljer att vara med i norra Sverige.
KBV gör 25 000 stickprovskontroller varje år på de tusen verkstäderna. De kontrollerar både att reparationerna är korrekt utförda samt kundbemötandet och den information som kunderna får. Sedan får kunderna svara på elva frågor om hur nöjda de är med verkstadsbesöket och det är dessa svar som ligger till grund för statistiken.
I länet har verkstäderna fått sämre betyg inom alla områden utom möjligheten att få godkänna extraarbeten. Där är nu 52 procent nöjda medan det i fjol var 49 procent. Den största förändringen från i fjol gäller informationen om priset, där endast 51 procent nu är nöjda medan det förra året var hela 69 procent.
- Vi vill uppmana folk att bli mer medvetna kunder. När man lämnar bort bilen, som är bland det dyraste man har, för att åtgärdas ska man vara vaken för hur man blir behandlad, säger Leif Fagerlund.
Bakom KBV står bland andra Konsumentverket, Bil Sweden, Svensk Bensinhandel, Motormännens Riksförbund och Bilprovningen. De sistnämnda är på de flesta orter även de som åker ut och gör de slumpmässiga kontrollerna.
Kontrollanterna ger två nivåer av anmärkningar; gult kort för mindre allvarliga fel och rött kort för trafikfarliga fel. Men KBV kräver att allt ska åtgärdas inom tio dagar.
- Vanligast är administrativa fel såsom brist på information. När man lämnar in bilnyckeln till verkstaden bör man samtidigt få mottagningsbevis och prisuppgift i handen, säger Leif Fagerlund.
Annons
Annons