Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Krav på träff med generaldirektör om sänkt tåghastighet

+
Läs senare
/
  • Norrtåg på Ånge station, sju mil från Stöde där hastigheten ska sänkas på en sträcka av 35 kilometer.

Att det kommer att ta 15 minuter längre med tåg på ett avsnitt av Mittbanan har lett till protester från region J/H till Trafikverket.

– Rälsen är för dålig, men i stället för att säga att man ska åtgärda det här sänker Trafikverket hastigheten på den för oss jätteviktiga tågbanan, säger regionrådet Robert Uitto.

– Vi kommer att begära att få träffa Trafikverkets generaldirektör i detta ärende.

Det är en 35 kilometer lång sträcka mellan Stöde-Vattjom som kommer att ta 15 minuter längre tid eftersom Trafikverket planerar att sänka hastigheten till 40 km/h.

Enligt Region J/H skulle förlängda restider allvarligt försämra förutsättningarna för arbetspendling, Mittuniversitetets verksamhet och påverka besöksnäringen mycket negativt.

Det handlar om tågtrafiken från den 10 december 2017 till den 8 december 2018, som Trafikverket skickat ut för samråd.

Hastighetsnedsättningen hänger ihop med behov av banåtgärder. Från Jämtland framhåller man betydelsen av att Trafikverket omedelbart måste planera och upphandla de åtgärder som behövs på banan.

– Som alltid när det handlar om infrastruktur hos oss så är det som med dåliga vägar. Istället för att åtgärda vägarna sänker man hastigheten. Nu händer samma sak på en av våra viktiga järnvägslinjer mellan Trondheim, Östersund och Sundsvall, säger Robert Uitto (S), regionråd och ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

Han invänder också mot att den sammanlagda restidsförlängningen för Norrtågs nio dubbelturer per dag mellan Östersund och Sundsvall kommer att uppgå till cirka 4,5 timme.

"En sådan restidsförlängning riskerar att omöjliggöra trafikering med nio dubbelturer per dag", heter det vidare i yttrandet till Trafikverket.

– Vi kanske till och med måste ta bort en tur, konstaterar Rober Uitto.

Annons
Annons
Annons