Krav efter kungens uttalande: Lämna Världsnaturfonden

Rovdjursföreningen i länet tycker att kungen ska ta sig en ordentlig funderare om sin roll i Världsnaturfondens förtroenderåd.

Detta efter att ha uttalat att det är dags att göra något åt den växande vargstammen. Han vill helt enkelt att fler vargar skjuts. Det uttalandet har retat upp Karin Ericsson som är regionansvarig för Rovdjursföreningen i länet. - Jag är inte upprörd över att han sa det som kung, det kan vara bättre att veta var man har honom, säger hon. - Men det som förvånade mig och gjorde mig upprörd, och som folk hört av sig om till mig om, var just att han är ordförande i Världsnaturfondens förtroenderåd. Karin Ericsson menar att han då borde ha bättre kunskaper om hur det ser ut med vargpopulationen i Sverige. - Han var väl så fokuserad på jakten att han glömde bort att han har en roll i Världsnaturfonden också som kan vara svår att förena med varguttalandet. - Det var säkert hans ärliga uppfattning som han uttryckte och det är bra att veta var man har honom.Världsnaturfondens ståndpunkt är att de vill ha en livskraftig vargpopulation i Sverige och att de därmed värnar vargarna. Tycker du att kungen ska avgå? - Jag tycker i varje fall att han ska ta sig en ordentlig funderare, säger Karin Ericson vidare. - Jag har sett att det inte går att få ett uttalande från hovet i frågan, men Världsnaturfonden har sagt att de haft ett samtal med kungen och att de är överens om att Sverige ska ha en livskraftig vargpopulation. - De säger också att det fortfarande är för tidigt att börja jaga varg på licens. Men kungen själv har inte sagt något efter uttalandet om jakt på varg. Världsnaturfonden har troligtvis tagit honom i örat sedan deras kansli blivit nedringt med anledning av det som kungen sagt. Hur många vargar finns det i Sverige i dag? - Vid förra inventeringen i vintras var det 19 föryngringar det innebär mellan 150-200 vargar. Nu har flera av dessa fått ungar i år också så i dag är det säkert över 200 vargar. - Men det är fortfarande, sett ut ett större perspektiv, i ett land som Sverige med mycket natur och glest befolkat väldigt lite varg. - Vilken annan art skulle man börja kräva jakt på om det fanns 200 i ett helt land. Det var när kungen intervjuades av Sveriges television Tvärsnytt i samband med den kungliga älgjakten som han sa att det var dags att göra något åt den växande vargstammen. Han sa att det bara är att räkna. "Är de två nu blir de sju snart. Hittar de sedan en partner så kan det explodera. Håller de sig i skogen är det bra, men blir det för många måste de söka sig till tätorter", säger Kungen till Tvärsnytt. Uttalandet både upprör och berör. Karin Ericsson säger att stammen inte håller på att explodera men det har företrädare från jägarförbundet hävdat sedan 1995.