Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Kaos på sjukvårdsrådgivningen

+
Läs senare

– Hur ska man ta sig fram till sjukvårdsrådgivningen när telefonerna är blockerade av oroliga människor som frågar om svininfluensan och vaccineringen?

Det undrar en orolig mamma som har vänt sig till Länstidningen sedan hon i måndags förgäves försökt komma fram till sjukvårdsrådgivningen sedan hennes barn gjort sig illa på skolgården.

– Vi misstänkte att hon fått en hjärnskakning och ville gärna ha råd om hur vi skulle bete oss. Jag började ringa redan i bilen när vi hämtade henne på skolan och fortsatte sedan när vi kom hem. Men på rådgivningen blev svaret att vi inte ens kunde ställa oss i telefonkö för att alla linjer var blockerade.

Mamman säger att sjukvårdsupplysningen är alla småbarnsföräldrars livlina och att det känns väldigt otryggt när man inte har dem att rådfråga om det händer något.

Chefen för sjukvårdsrådgivningen är Eva-Lena Bragée och hon förstår om deras patienter är oroliga när de inte kan komma fram.

– Bara i måndags hade vi mellan 400 och 500 samtal och det var sju sjuksköterskor som satt och tog emot samtalen. Vi försökte att ha en linje som bara skulle handla om svininfluensan och vaccineringen, men när det var som värst fick nog de flesta sköterskorna ta hand om sådana samtal. Vi mätte kötiden till mellan 40 och 45 minuter och det är förstås alldeles för lång väntan för att få råd.

Samtidigt tycker Eva-Lena Bragée att patienterna ska pröva att söka information på nätet.

– På vår och andras hemsidor kan de få mycket bra information, säger hon.

Eva-Lena Bragée tycker att föräldrarna själva måste ta ansvar för vad de ska göra när man inte kan få hjälp från rådgivningen.

– Antingen åker man till hälsocentralen eller i svåra fall direkt till akuten. Men som sagt, det är föräldrarna som måste avgöra vad som är bäst.

Annons
Annons
Annons