Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Kampen för jobben hårdnar

+
Läs senare
/
  • Socialdemokraterna ska kamma hem nästa val på en ordentlig jobbpolitik. Det säger Berit Högman som inte låter sig slås ner av dåliga opinionssiffror. Foto: Håkan Luthman
”Det är en enorm skillnad att möta arbetare från Saab i Trollhättan mot tjänstemän i Stockholm”, säger Berit Högman, socialdemokraternas talesperson i arbetsmarknadsfrågor.
  • Berit Högman, socialdemokraternas talesperson i arbetsmarknadsfrågor.

– Visst är jobbkrisen global men politiken kan göra skillnad. Fokus ska nu i första hand sättas på de unga människorna som hamnar i arbetslöshet.

Det säger Berit Högman, socialdemokraternas talesperson i arbetsmarknadsfrågor som besökte Östersund i går.

Tanken är förstås att jobben åter ska bli en fråga för socialdemokraterna, en fråga som de inte riktigt lyckades hålla i under förra valrörelsen.

– Nu är det viktigt att vi kan använda våra tentakler, inte minst de stundande distriktskongresserna, till att peppa varandra, säger hon. Det är lätt att tappa sugen när man får opinionsmätningarna.

För moderaterna tar mark, inte sedan 1997 har partiet haft så starkt stöd som i senaste SvD/Sifos väljarbarometer.

Socialdemokraterna håller ställningarna även om Mona Sahlin i förtroendemätning efter förtroendemätning får lägre siffror än Fredrik Reinfeldt.

– Det beror säkert på att krisen inte riktigt har nått till Stockholm och gemene man där ännu, säger Berit Högman.

Och det gäller att kunna visa att det finns framtidstro, även om runt 100 000 jobb försvann inom visstids- och timanställningar där många ungdomar arbetade.

Ungdomar som inte heller har kvalificerat sig till a-kassan.

– Vi måste satsa på utbildning och även bejaka gymnasieutbildningar för elever som är skoltrötta, säger hon.

– Vi måste alltså hitta en utbildningsform som passar.

Vad ska vi göra i ett län som vårt?

– Ni har starka sidor som besöksnäringen under vintern och måltidsklustret under hela året.

– Vi vill lägga 100 miljoner till på marknadsföring totalt sett, det är mycket pengar anser även Visit Sweden.

– Kanske vi genom en sådan satsning skulle locka fler i Sverige att semestra hemma. Här släpper hon dagens nyhet. Socialdemokraterna vill sänka åldern för starta-eget-bidrag till 20 år i stället för dagens 25 år.

– Ungdomar har idéer som vi inte ser, säger hon. Vi vill dessutom ha en lägre arbetsgivareavgift för de små företagen. Hon pekar även på vikten av universitet i skogslänen där inte så många ungdomar väljer att studera vidare.

– Nu är det stopp och belägg för nya universitet och det ser jag som en fientlig politik eftersom många vuxna väljer att studera, inte minst i glesbygd.

Annons
Annons
Annons