Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inlandsbanans nya framtidsplan

/
  • Anders Åkesson (C), ledamot i riksdagens trafikutskott och Per Åsling (C), riksdagsledamot, provsitter hytten i ett av loken som har blivit omgjort för att kunna gå på raps.
  • Sträckan mellan Mora och Arvidsjaur har redan fått en bärighetshöjning, så nu är det de cirka 30 sista milen upp till Gällivare som behöver rustas upp.

Inlandsbanan vill bli nummer ett på transport i norra Sverige. Men för att lyckas behövs pengar och en upprustning av rälsarna.
– Allt hänger på det, det är prio ett, säger Peter Ekholm vd, Inlandsbanan.

Annons

Sträckan som behövs rustas upp är från Arvidsjaur till Gällivare. Peter Ekholm berättar att det vore ett lyft för godstrafiken.

– Det skulle göra att vi kan frakta fullastade vagnar med kalk högre upp i Sverige och fullastade vagnar av gråberg neråt.

En förhoppning är också att det blir en reguljär persontrafik på Inlandsbanan från 2019. Då vill de ersätta buss 45 när det nuvarande avtalet tar slut.

– Det finns fördelar med tågtrafiken då den går snabbare, är miljövänligare. Tågen går också igenom byarna, inte runt, dem säger Peter Ekholm.

– Resenärerna kommer inte att drabbas av renoveringen mellan Arvidsjaur och Gällivare då persontåg väger mindre än vad godståg gör, fortsätter han.

Finns det några nackdelar om tåget skulle ersätta busstrafiken?

– Nej, kanske att det blir färre fordon på vägarna.

Centerpartiet tycker att det är viktigt att beslutsfattarna prioriterar att utveckla Inlandsbanans möjligheter, därför besökte två C-politiker Inlandsbanans ledning nyligen.

– Jag tror att synen på Inlandsbanan börjar ändras söderut. Förr sågs den mer som en sträcka för persontrafik, nu börjar den också uppmärksammas som en lönsammare godsträcka, säger Anders Åkesson (C), ledamot i riksdagens trafikutskott.

– Sen kommer det ju bli en ännu bättre sträcka för folk att färdas på, jag ser verkligen detta som en länk i svenskt näringsliv, fortsätter han.

Kostnaden för att rusta upp sträckan mellan Arvidsjaur och Gällivare är beräknad till 210 miljoner. Peter Ekholm tror inte att det att det kommer varar några problem att få ihop de pengar som behövs.

– Det är en bra investering då vi kommer att kunna frakta så mycket mer gods. Och jag är positiv till att det här kommer att gå i rätt riktning, år 2020 kommer allt att se helt annorlunda ut, säger han.

Annons
Annons
Annons