Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

"Inför totalreglering av skoter"

+
Läs senare
/

Skogsägare är trötta på att få nyplanterad skog nerkörd av skoteråkning.

Nu har man lämnat in flera förslag i en skrivelse till Naturvårdsverket för att begränsa åkningen.

– Vi anser inte att vi har någon motoriserad allemansrätt. Att köra skoter på skogsmarker är helt enkelt förbjudet, säger Erik Gudmundson.

Så här års är det högtid för skoteråkning. Entusiaster från hela landet samlas kring välkända skotermeckan som Åkersjön och Storåbränna.

Men den allt vanligare friåkningen utanför skoterleder oroar Lantbrukarnas riksförbund, LRF. Nyligen skickade man in en skrivelse till Naturvårdsverket om hur skoteråkningen påverkar områden där markägare nyss planterat nyskog. Erik Gudmundson jobbar med skogsfrågor åt LRF.

– I dag har vi ganska många som inte – tror jag – är medvetna om att det är ungskog där de kör. Och de skador som skoteråkningen medför, säger han.

– Generellt har vi haft en period ganska länge med samsyn med skoterklubbarna. Det har fungerat relativt hyfsat. Men tiderna har förändrats.

Och som i många andra fall är det en teknikutveckling som ligger bakom.

– Det har kommit i och med att dagens snöskotrar har blivit allt mer motorstarka och bandmattorna har fått högre och bredare kammar. Man kan köra på ett helt annat sätt utanför skoterlederna i dag, säger Erik Gudmundson.

När det gäller områden med nyplanterade träd så är skälet enkelt att de blir drabbade enligt Erik Gudmundson.

– Det går ju att köra lite hårdare och större än om man kör inne i skogen, säger han luttrat.

Erik Gudmundson lägger ingen skuld på skoterklubbarna. Tvärtom.

– Skoterklubbarna är den enda stöttning som markägare har. Klubbarna sköter om leder och vill ha skoterkörning under ordnade former. Så det fungerar fortfarande väldigt bra. Jag har inget att anmärka på dem, säger han.

I stället är det oorganiserad friåkning utanför skoterleder och skoterområden som är LRF:s huvudvärk. Att skoteråkning är hårt reglerad i våra två grannländer Finland och Norge förvärrar situationen.

– Det kan komma ett släp med norska skoteråkare som lastar av sina skotrar och kör en hel dag och sedan lastar på sina skotrar och åker hem. Den typen av åkning tjänar inte heller byarna på. För de åkarna spenderar inga pengar här, säger Erik Gudmundson.

Han vill inte överdriva problemet med skoteråkning.

– Som markägare så får man ju mycket plant skadad. Det kan vara exempelvis en sork som äter upp en plant. Men sådana saker i naturen kan vi inte göra något åt. Det är sånt man får leva med. Därför känns det väldigt onödigt att vi inte begränsar skador från sånt som vi faktiskt kan kontrollera.

Vad är lösningen?

– Vi vill ha en totalreglering av skoteråkningen. Sedan har vi ingen motoriserad allemansrätt. Det är så vi ser det. Man får gå eller cykla. Eller rida om man är försiktig. Men inte köra motorfordon.

Vad säger du till dem som tycker att LRF är skoterfientliga?

– Så är det ju inte. De flesta skogsägare har dessutom själva skoter. Men det är förbjudet att köra på skogs- och jordbruksmark.

Annons
Annons
Annons