Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

”Höghastighetståg kan tränga ut viktiga järnvägssatsningar”

+
Läs senare
/
  • Är det såna här tåg som ska susa fram på valda delar av Sveriges järnvägsnät? Bilden visa ett japanskt höghastighetståg.

Den satsning på höghastighetståg som föreslås i en utredning beställd av regeringen, ifrågasätts av Skogsindustrierna.

I ett remissvar på utredningen uttrycks en oro över att stora satsningar på höghastighetståg skulle tränga ut andra investeringar på järnväg, som enligt Skogsindustrierna är mer motiverade ur ett samhälls- och klimatperspektiv.

Tre separata höghastighetsbanor mellan storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö föreslås av regeringens utredare Gunnar Malm.

Som LT tidigare skrivit har han också översiktligt analyserat förutsättningarna för höghastighetsbanor mellan Stockholm och Jämtland, samt på ytterligare några banor i landet.

När det gäller Östersund-Stockholm är det banan via Sundsvall man tittat närmare på.

– Det får stora konsekvenser för godstrafiken. Därför att på södra och västra stambanan kan en stor del av persontrafiken flyttas över till den nya banan. Där skapas kapacitet vilket gynnar hela godstrafiken på Norrland, sa Gunnar Malm till LT i september.

Skogsindustrierna säger inte nej till höghastighetståg. Men man ifrågasätter det rimliga i att påbörja sådana satsningar utan att först åtgärda problemen i nuvarande infrastruktur.

Det finns också risk för att höghastighetssatsningar tränger ut andra viktiga järnvägsinvesteringar, heter det.

Även argument om att det skulle frigöra kapacitet för godstransport på övriga järnvägsnätet ifrågasätts.

Skogsindustrierna är arbetsgivarorganisation för massa- och pappersindustrin samt den trämekaniska industrin.

Annons
Annons
Annons